سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پیچک

صفحه اصلی |  پست الکترونیک
سرزمین بی آب و علف

همشهری، 1390/6/1

انتشار اخباری درباره سقوط حکومت دیکتاتوری قذافی، روشن شدن سرنوشت امام موسی صدر را نزدیک کرد.

دیروز خانواده امام موسی صدر اعلام کردند که در این‌باره بیانیه می‌دهند. با محمد ابراهیم نکونام رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی که ریاست کمیته پیگیری سرنوشت امام موسی صدر در مجلس هشتم را نیز به‌عهده دارد گفت‌وگو کرده‌ایم:

فکر می‌کنید وضعیت امام موسی صدر در حال حاضر چگونه است؟

آنچه مسلم است این است که ما باید به‌عنوان نظام جمهوری اسلامی مدعی باشیم که امام موسی صدر زنده هستند و در اختیار رژیم منحط قذافی است. گرچه آثار و حرف‌های دیگری مبنی بر اینکه ایشان به شهادت رسیده‌اند وجود دارد اما آثاری که حیات ایشان را تأیید می‌کند، از وزن بیشتری برخوردار است. ما به‌عنوان نظام جمهوری اسلامی باید با تکیه بر اسنادی مبنی بر اینکه ایشان قطعا وارد لیبی شده‌اند و آثار خروجشان از این کشور مبهم است، در مجامع بین‌المللی ادعاهای خود را طرح کنیم؛ همچنان‌که خانواده امام موسی صدر این ادعاها را طرح کرده‌اند و تلاش کنیم که ایشان را زنده برگردانیم. الان هم توصیه ما به‌عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کمیته پیگیری قضیه امام موسی صدر تلاش خود را برای یافتن ایشان چند برابر کند.

هم‌اکنون وظیفه‌ای که برای دستگاه دیپلماسی تعریف شده است چیست؟

من معتقد هستم با توجه به اینکه دولت قذافی سقوط کرده و در آستانه انحلال است و لیبی به دست انقلابیون افتاده، بهترین موقعیت است که دستگاه دیپلماسی ما با انقلابیون لیبی وارد گفت‌وگو شود و از آنها بخواهد که به زندان‌های مخوفی که در همین نزدیکی کاخ‌های خود قذافی است ورود پیدا کنند و ان‌شاءالله امام موسی صدر را زنده پیدا کنند و این هدیه را به جامعه شیعه مسلمانان و لبنان بدهند.

آیا کمیته پیگیری مجلس نیز در این رابطه اقدامی انجام می‌دهد؟

کمیته‌ای که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تشکیل شده، مستقل از ما به جمع‌آوری اسناد مشغول است. ما نیز هفته گذشته قرار بود جلسه‌ای با مسئولان وزارت خارجه، وزارت اطلاعات و دستگاه‌های مربوطه داشته‌باشیم که این جلسه تشکیل نشد اما بنا به اتفاقات جدیدی که در لیبی رخ داده است تلاشمان این است که این جلسه را با مسئولان ذی‌ربط طی هفته جاری یا هفته آینده تشکیل دهیم تا در کنار دستگاه دیپلماسی به نتایج مطلوبی ان‌شاءالله برسیم.

 






برچسب ها : امام موسی صدر  ,

      

هیئت رئیسه جنبش امل لبنان پس از جلسه‌ای به ریاست نبیه بری، طی بیانیه ای «بهترین تبریکات و تهنیت‌ها را به مردم بزرگ لیبی به مناسبت پیروزی انقلابیون و رسیدن آنان به میدان شهدا در طرابلس تقدیم کرد. میدانی که پیش از این میدان استبداد و مکان سخنرانی‌های آتشین دیکتاتور معمر قذافی بود.»
جنبش امل آرزو کرده است که «انقلابیان به زودی باب العزیزیه را نیز از آثار رژیم گذشته پاکسازی و معمر قذافی را دستگیر کنند و او را به علت جنایات وی علیه ملت لیبی خصوصاً اعدام هزاران لیبیایی و شکنجه و ربودن افراد و زندانی کردن آنان و سلب آزادی بیان و دیگر تجاوزهای او به حقوق بشری محاکمه کنند.»
امل بیان کرده است: «در این لحظه تاریخی از زندگی مردم لیبی و در زمانی که ارکان رژیم گذشته خصوصاً نزدیکان دیکتاتور در حال سقوطند و در این هنگام که انقلابیان افراد مؤثر در رژیم مستبد را دستگیر و به شورای انتقالی تحویل می‌دهند، آزادی امام موسی صدر و دو همراه ایشان را از اولین اولویت‌های خود قرار دهند که از سال 1978 تا کنون در لیبی زندانی هستند.»
جنبش امل از دولت لبنان خواسته است که فوراً هیئت عالی‌رتبه‌ای را به پایتخت لیبی بفرستند تا با مسئولان لیبیایی ملاقات و زمینه آزادی امام صدر را فراهم آورند.
در پایان بیانیه این جنبش آمده است: «لبنان که هم اکنون خود را در شادی مردم لیبی از چنگال طاغوت مستبد شریک می‌داند امیدوار است که این شادی برای لبنانی‌ها با آزادی امام موسی صدر، متفکر اسلامی و مؤسس مقاومت لبنانی بر ضد رژیم صهیونیستی کامل شود. لبنان و به‌ویژه جنبش امل امیدوار است انقلاب لیبی هرچه سریع‌تر بتواند ساختن وطن خود را آغاز کند و نقش ایجابی خود را در مواجهه با مسائل و در رأس آن‌ها مبارزه با رژیم غاصب و حمایت از مردم فلسطین ایفا کند.»






برچسب ها : امام موسی صدر  ,

      

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان طی نامه‌ای به مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای انتقالی لیبی پیروزی این شورا و مردم لیبی را بر دیکتاتور این کشور معمر قذافی تبریک گفت.
در این نامه آمده است: «از طرف خودم و از طرف پارلمان لبنان، بهترین تبریک‌ها و تهنیت‌ها را به شما و شورای محترم انتقالی تقدیم می‌کنم و پیروزی بزرگ و ورودتان را به طرابلس و میدان شهدا را ارج می‌نهم. شما در راه آزادی لیبی از دستان دیکتاتور این کشور معمر قذافی گام برداشتید ما به شهدای این انقلاب درود می‌فرستیم؛ شهدایی که رژیم دیکتاتور، جنایات بسیاری در حق آنها مرتکب شد خصوصاً در ویران ساختن شهرها و روستاها.
لبنان نیز در شادی عظیم شما شریک است؛ هرچند که اندوهناک و غمگین است از استمرار رژیم معمر قذافی در ربودن و پنهان کردن امام موسی صدر در در اوت 1978 تا کنون . امام موسی صدر، رئیس مجلس اعلای شیعه و متفکر بزرگ اسلامی که برای تقریب میان مذاهب تلاش کرده است، مرد اصلاح و اعتدال و گفت‌وگو و همزیستی در لبنان. همچنین اندوهگین از استمرار پنهان کردن ربودن دو همراه ایشان آقایان شیخ محمد یعقوب و سید عباس بدرالدین.»
در پایان نامه نبیه بری آمده است : «بسیاری از افراد مؤثر در رژیم سابق به شما پیوسته یا خود را به شما تسلیم کرده‌اند. خواهشمندیم تلاش‌های خالصانه خود را و رهبران انقلاب را به کار ببندید که از طریق این افراد به محل اختفای امام و همراهان ایشان دست یابید و به این مسئله که سی و سه سال استمرار داشته است، خاتمه دهید. ما در لبنان بر ایجاد و گسترش بهترین روابط و مناسبات با کشور برادر در همه زمینه ها تأکید می‌کنیم.»






برچسب ها : امام موسی صدر  ,

      

حزب الله لبنان در بیانیه ای پیروزی انقلاب مردم لیبی را تبریک گفت. در این بیانیه آمده است:«به مردم و رهبران انقلاب لیبی این پیروزی بزرگ را تبریک می‌گوییم. انقلابی که علیه دیکتاتوری مستبد صورت پذیرفت انقلابی که پس از جهاد مستمر و فداکاری‌های بسیار به ثمر نشست. از خدا می‌خواهیم که هر چه زودتر این پیروزی نهایی شود و شما در برپایی دولت عادل موفق شوید، دولتی که آمال و آرزوی دیرینه این ملت زجرکشیده بوده است، دولتی که کشور شما را به امت اسلامی و قضایای مهم آن و در رأس آنها دفاع از مسئله فلسطین بازگرداند و شالوده آن را از نو بنیان نهد.»
این بیانیه می افزاید:«ما در لبنان خصوصاً در مقاومت لبنان در انتظار تلاش‌های شما برای یافتن محل زندان امام مقاومت، امام موسی صدر و دو همراهش شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین هستیم. دیکتاتور لیبی معمر قذافی برای تأمین مصالح رژیم صهیونیستی در منطقه امام و شیخ و سید را ربود. ما با تمام وجود امیدواریم خداوند تعالی به دست شما ایشان را آزاد کند و آن‌ها را به سوی خانواده و عرصه جهاد بازگرداند.»
این بیانیه در پایان می افزاید: «ما از شادی شما خوشحالیم و به پیروزی شما افتخار می کنیم و صمیمانه آرزو می کنیم در سایه وحدت فردای روشنی را برای این کشور عزیز بسازید.»

 

 






برچسب ها : امام موسی صدر  ,

      

کان.ن فرهنگی یاران صدر

بسم الله القاصم الجبارین

همزمان با شب 21 ماه مبارک رمضان و شب قدر در ایران، همت مبارزان ظلم ستیز لیبی، دوباره تحقق این آیه را مژه داد که : “ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بأنفسهم”. فرعون لیبی، معمر قذافی، جنایتکاری ظالم بر ضد مردم لیبی، و متهم اصلی ربودن امام موسی صدر، از نردبان خدایی اش ، به ذلت افتاد و مسند ظلم اش واژگون شد. باز وعده ی الهی که ظلم رفتنی ست، عینیت یافت.اخبار محاصره و ذلت فرعون طرابلس را ، بسیاری از مردم در سراسر جهان با شادی و اشک و آرزو و امید به آینده ، دنبال می کنند. 22 آگوست ، روزیست به یاد ماندنی و در تاریخ حق طلبی و ظلم ستیزی ، ثبت خواهد شد. یاران صدر، این رویداد را به تمام رهروان راه روشنایی و مبارزان راه آزادی ، و مردم لیبی، تبریک می گوید.

سقوط دیکتاتوری قذافی، امیدهای دوستداران امام موسی صدر را برای روشن شدن پرونده ربودن وی و پیگیری سرنوشت اش دوباره زنده کرد. حال که دیکتاتوری چهل ساله لیبی ساقط شده است، و زندانهای لیبی یکان یکان بدست معارضان می افتند و زندانیان سیاسی آزاد می شوند، فرصتی تاریخی فراهم آمده است.

اگرچه کوتاهی های 33 ساله ی دولتهای ایران برای پیگیری یک ایرانی سرشناس ربوده شده ، از یک سو، و نزدیکی گسترده ی این دولت ها به قذافی جنایتکار، با توجیه های بی اساس، از سوی دیگر، بر کسی پوشیده نبوده است، اما امروز، با سرنگونی قذافی، فرصتی تاریخی برای جبران کوتاهی ها فراهم شده است. لذا، یاران صدر، بار دیگر بر مسئولیت سنگین دولت های ایران و لبنان در پیگیری وضعیت امام موسی صدر و روشن شدن سرنوشت ایشان تاکید می کند و از همه مسئولان می خواهد با اقدام سریع خود کم کاری های 33 سال گذشته خود در را جبران کنند. والله اعلم بذات الصدور.

مردم ایران و لبنان، بویژه جوانان، بی صبرانه در انتظار شنیدن نوید آزادی امام محرومان هستند و خود را برای استقبال از وی آماده می کنند.

یعقــوب وار « وا اَسَفـــا ها » هَمــــی زَنـــم

دیدار خوب یوسفِ کنعانم آرزوســت

کانون فرهنگی یاران صدر

سه شنبه 1 شهریور 1390

 

 






برچسب ها : یاران صدر  ,

      
<      1   2   3   4      >