سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پیچک

صفحه اصلی |  پست الکترونیک
سرزمین بی آب و علف

 

آقای صدر در یکی از سفرهایشان به آلمان، به لابراتوار من در دانشگاه بوخوم آمدند تا از آنجا بازدید کنند. این بازدید و دیدار و برخی گفتگوها برای ایشان جالب بود. با همان لباس روحانیت آمده بودند و خیلی هم مورد استقبال قرار گرفته بودند. استاد من و دانشیارها و همکاران من هم آمده بودند تا با ایشان دیدار کنند. موقع برگشتن به من گفتند که اگر حالش را داری، برویم جایی و یک قهوه یا چایی بخوریم. به رستورانی زیبا در یک فضای جنگلی خیلی سرسبز و خرم در دهکده ای نزدیک شهر بوخوم رفتیم. در آنجا در زمینه های مختلفی صحبت کردیم. من به ایشان گفتم که اصلا بدین دلیل از دانشگاه آخن به دانشگاه بوخوم آمدم تا بتوانم از دانش شمی قدری بیشتر در زمینه ی اعتقاداتم استفاده نمیام. تعریف کردم که در آخن یک گزارش علمی از پروفسور فلایدر خواندم که به مسأله پیدایش حیات و آغاز خلقت پرداخته بود. این پروفسور یکی از ژنتیکر‌های بزرگ عصر بود و مانفرد آگین، یکی از شاگردان او، در سال 1967 جایزه نوبل شیمی را گرفته بود. من از ایشان درخواست کرده بودم تا مرا به عنوان دانشجوی مقطع دکتری در حوزه پژوهش‌های علمی خود قبول کند. او هم قبول کرده بود و خیلی سریع یک رابطه صمیمانه‌ای بین ما برقرار گردید. به دایی‌جان گفتم که الآن احساس می‌کنم که دارم حسابی از استادم پرفسور فلایدر استفاده می‌کنم و کار تحقیقاتی‌ام هم دراین دانشکده موفق است. گفتم که هر بار که به یکی از مسائل بدن و به یک مکانیسم حیات بر می‌خورم، یک اعتقاد عجیبی نسبت به توحید و قدرتی که خداوند در این جهان آفریده، پیدا می‌کنم. در اینجا دایی‌جان تعبیری کردند که برای من همیشه حکم یک تیتر را داشته است؛ ایشان گفتند: «صادق‌جان! ایمان و اعتقادی ارزش دارد و منشأ اثر است، که انسان از ورای قله علم بدان بنگرد». بعد هم اضافه کردند: «یک وقتی هست که یک اعتقاد قلبی داری، اما قله‌های علم را نپیموده‌ای؛ یک وقتی هم هست که وارد دنیای علم می‌شوی و به سؤال‌های «چرا»، «اما» و «چگونه» برخورد می‌کنی. اغلب افراد چون از یافتن پاسخ ناتوان هستند، مایوس می‌شوند و سؤال را کنار می‌گذارند. بنابراین یا به دین پشت پا می‌زنند و یا در دوران بی‌تفاوتی و شک باقی می‌مانند؛ اگر در این دورانی که انسان به شک می‌رسد، که شک بسیار ارزنده‌ای هم هست، تلاش کند که آن شک را در خود تقویت و نهایتا به یقین تبدیل نماید، این یقین برخاسته از شک، خیلی راهگشا خواهد بود. بخصوص اگر وقتی آدم به بالای قله علم بیاید، دست دین را بگیرد و به بالا بکشاند! باوری دینی که از این بالا عرضه شود، یک چراغ فروزان و همان مصباح الهدایی است که از آن سخن می‌گویند». بعد هم گفتند: «من خیلی خوشحال هستم که تو را در این راه می‌بینم. اگر در این زمینه از من هم کمکی بر آید، دریغ نخواهم کرد».

آقای صدر نسبت به دکتر شریعتی از همین زاویه «منشأ اثر بودن» می‌نگریستند. ایشان «بردن مذهب به دانشگاه» و «از فراز قله علم به دین نگریستن» را ارزشمند می‌دانستند [4]. به همین جهت هم به کار دکتر شریعتی به دیده تقدیر می‌نگریستند. یادم هست که گاهی اوقات، نسبت به مطالبی که عده‌ای علیه شریعتی عنوان می‌کردند، می‌خندیدیم. آقای صدر می‌گفتند که یکی از امتیازات دکتر شریعتی این است که مخالفینش مغرض و بی سواد هستند. به هر حال ایشان از این زاویه به دکتر شریعتی می‌نگریستند.

منبع: مصاحبه ی دکتر صادق طباطبایی با سایت تابناک. متن این مصاحبه در جلد دوم کتاب خاطرات دکتر آورده شده است.

 






برچسب ها : امام موسی صدر  ,

      

 

کلّ صبحا ً و  کلّ اشراق ا یّا                      تبک عینی بدمع  مشتاق  ایّا

قد لسئت حیه الهوی کبدی                       و لا طبیب لها  و  لا  راقی

الّا الحبیب الّذی شغفت به                        و عنده  رقیتی  و  تریاقی

*******  

زد مار هوی بر جگر غمناکم

سودی نکند فسونگر چالاکم

آن یار که عاشق جمالش شده ام

هم نزد وی است روقیه و تریاکم 
این شعر متعلق به زمان رسول اکرم است و شاعر آن مشخص نیست. در احادیث آمده است که حضرت محمد(ص) از شنیدن این شعر به وجد می آید و کسی می پرسد که چطور شد که این همه به وجد آمدید؟ و پیامبر می فرماید چون ذکر دوست می کند و از دوست یاد می کند.

          عبدالقادر مراغه ای یا ارموی(سده 8) خوشنویس، حافظ قرآن و موسیقی دان بوده است ترجمه این دو بیت از اوست.


لینک دانلود با صدای صدیق تعریف و اثر استاد فرهاد فخرالدینی 

 

 






برچسب ها : شعرهایی برای خواندن  , موسیقی  ,

      

 

برای ملیحه صدر هفت ساله

خدا را سپاس که اسارت مسئولان گروگان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران - که به دعوت رسمی سازمان هلال احمر لیبی به این کشور سفر کرده بودند - 66 روز بیشتر دوام نداشت و سرنوشت مسافران تازه ی لیبی، آزادی بود.
خدا را سپاس که خوشبختانه در پی تماس ها و مذاکرات فشرده بعمل آمده با مراجع رسمی لیبیایی و نیز مقامات محلی شهر بنغازی، هم اکنون این عزیزان همگی در کنار خانواده شان در صحت و سلامتی کامل به سر می برند.
خدا را سپاس که دختر کوچولوی امدادگر جوان، فرصت "خوش آمد" گویی به پدر را یافت.
خدایا هزار مرتبه شکرت.

ولی، ای کاش، سهم بعدی بعدی ایرانیان از اوضاع هنوز ناآرام لیبی، شنیدن خبر آزادی مسافر بی نشانشان، سید موسی صدر باشد، که 34 است در بند قذافی گرفتار است و این اسارت حتی بعد از کشته شدن دیکتاتور لیبی هم ادامه دارد.
سید موسی هم دختر هشت ساله ای داشت که بنا به دعوت رسمی رهبر لیبی، وارد این خاک شد. قرار بود در ادامه ی سفرهای دوره ای به کشورهای عرب، شرکت در جشن نهمین سالگرد پیروزی انقلاب لیبی باشد و مذاکره ای برای حل و فصل اوضاع وخیم لبنان و بلافاصله بعد از آن، ترک لیبی به مقصد فرانسه به منظور عیادت از همسر بیمارش.
اکنون اما، سی و چهارمین پاییز بی سید موسی رسیده و خانواده و دوستدارانش، همچنان شعله ی امید خود را برای دیدار دوباره اش فروزان نگه داشته اند.
سی و چهار سال است که همسر امام، منتظر دیدارش است.
سی و چهار سال است که ملیحه ی هشت ساله، منتظر است تا آن لحظه برسد که به پدرش بگوید "خوش آمدی".
...
مشخص است که مسئله ی سید موسیف پیچیده تر از امدادگران است اما ای کاش اگر توانایی آزادسازی امام نیست، لااقل فرصت تبلیغ اندیشه هایش باشد.
ای کاش اگر تلاش قابل ملاحظه ای برای شنیدن خبر آزادی امام نیست، لااقل تلاش خیره سرانه ای برای بازنشر چندین باره ی شایعات و اکاذیب باقی مانده ی مقامات قذافی نباشد.
ای کاش یک روز که ان شاءالله دور نیست اماممان را آزاد ببینیم.

پ.ن: این مطلب برای سایت یاران صدر نوشته شده است.






برچسب ها : دل نوشت  , مقالات  ,

      

امروز 16 مهر، برابر 8 اکتبر، روز جهانی کودکه. باید اعتراف کنم که هنوز هم با وجود وارد شدن به دهه ی دوم زندگیم، از بزرگداشت این روز خوشحال میشم و هنوز هم این روز رو متعلق به خودم می دونم! شاید اولین باری که توی این روزهدیه گرفتم 7 ساله بودم و مامانم یه خط کش شابلون دار زرد رنگ برام خرید! هنوزم طرحشو یادمه. چه قدر با شابلوناش نقاشی کشیدم!...






برچسب ها : چنین گفت فهیمه  , دل نوشت  ,

      

 

خبرگزاری رسا، 1391/7/11

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از الانتقاد، کمیته پیگیری سرنوشت امام موسی صدر و همراهانش امروز در بیانه ای بر پرهیز از شایعات و دروغ گویی ها در مورد امام موسی صدر تاکید و اعلام کرد: مشاهده شده است که بعضی از خبرگزاری ها، رورنامه ها و موسسات هر چند وقت یکبار در مورد امام موسی صدر شایعاتی از قبیل مرگ و یا زنده بود و یا زندانی بودن او در زندان‎های لیبی خبر می دهند.
در این بیانه آمده است: چندین بار بر ترک این گونه اعمال تاکید کرده ایم اما متاسفانه بازهم مشاهده شده که در روزهای اخیر این موضوع تکرار شده است.
در این بیانیه یاد آور شده است که این کمیته از هر گونه تلاش برای یافتن سرنخی راجع به امام موسی صدر و همراهانش کوتاهی نخواهد کرد و با تلاش بیشتر و با همکاری مقامات لیبی سعی بر تمام کردن این پرونده داریم.

 

 






برچسب ها : امام موسی صدر  ,

      
   1   2      >