سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پیچک

صفحه اصلی |  پست الکترونیک
سرزمین بی آب و علف

سایت خبرآنلاین، 1391/1/27

علی جعفرآبادی

مدتی است که گروهی لبنانی-لیبیایی در حال تحقیق و بررسی پرونده ربودن امام موسی صدر هستند. این گروه با اعضای خانواده امام صدر و نیز وکیل عالی رتبه خانواده و دولت لبنان و لیبی در ارتباط تنگاتنگ است و سعی و اهتمام آن بر این است که همه جوانب مساله را بیازماید. پیش فرض عاقلانه و متعهدانه این گروه تحقیق هم آزادی امام صدر است و این پیش فرض وجه تمایز این گروه تحقیق با برخی محققین حقیقی و حقوقی است که قبل از این به مساله ورود پیدا کرده اند. اینکه گروهی امام صدر را زنده و منتظر آزادی بینگارند و دنبال کشف حقیقت باشند یا اینکه او را شهید بدانند و صرفا در پی درست کردن سر و شکل مساله باشند، تفاوت های بنیادی در نوع پیگیری آنها خواهد داشت. از همین روست که خانواده و موسسه امام موسی صدر نیز با اهتمام جدی و همکاری نزدیک با این گروه در پی آزادی امام صدر هستند.
تا اینجای نوشته صرفا پاسخی بود به دو سوال جدی که این روزها بسیار مطرح می شود:
اولا دیدگاه موسسه درباره حیات امام صدر و
ثانیا اقداماتی که در حال انجام است.

موسسه و خانواده با نگاه آزادی امام در پی کشف حقیقت و جزییات ماجرای ربودن ایشان هستند تا به مکان زندان ایشان برسند و امام را آزاد کنند. اما از اینجا به بعد می خواهم چند کلمه ای با عزیزان رسانه ای در داخل و خارج صحبت کنم.
عزیزان و دوستان! همراهان و علاقمندان! ما-همه علاقمندان و دوستداران امام صدر- در قضیه ربودن امام صدر در بی خبری به سر می بریم. بی خبری یعنی خلا و محیط خلا باعث نفوذ و گسترش هر خبر و شایعه ای –چه مثبت و چه منفی- می شود. از دیگر سو، هم زمانی و مجاورت این فضای خلا با اشتیاق و انتظار علاقمندان، گروهی را بر آن می دارد تا ،به هر نیتی، اخباری را درباره امام صدر نقل کنند و متاسفانه بخشی از این اخبار -و بر خلاف اصول عقلی- خبر شهادت امام است. شکی نیست که امام صدر هم مانند هر انسان دیگری ولادتی دارد و وفاتی و به تعبیر امام خمینی درپیامشان برای شهادت سید محمدباقر صدر: "شهادت ارثى است که امثال این شخصیتهاى عزیز از موالیان خود برده‏اند؛ و جنایت و ستمکارى نیز ارثى است که امثال این جنایتکاران تاریخ از اسلاف ستم پیش? خود مى‏برند. شهادت این بزرگواران که عمرى را به مجاهدت در راه اهداف اسلام گذرانده‏اند به دست اشخاص جنایتکارى که عمرى به خونخوارى و ستم‏پیشگى گذرانده‏اند عجیب نیست؛ عجب آن است که مجاهدان راه حق در بستر بمیرند و ستمگران جنایت پیشه، دست خبیث خود را به خون آنان آغشته نکنند."
اما موضوع سخن نگارنده این است: ما باید چه رفتاری داشته باشیم؟ اگر ما -آنگونه که ادعا می کنیم- علاقمند حضور امام هستیم و آرزومند دیدارش، آیا نباید رفتار و گفتارمان را نیز مانند یک منتظر چشم به راه و گوش به زنگ و دل نگران در آوریم؟
به این تجربه توجه فرمایید:
در ساعت 15:30 روز شنبه 26 فروردین عبارت "موسی صدر" را در گوگل جستجو کردم و خواستم تا نتایج 24 ساعت گذشته را برایم نشان دهد. بدون دخل و تصرف در ترتیب آدرس ها، ولی با حذف منابع، نتیجه جستجو از این قرار بود:
• امام موسی صدر در یک گور دسته جمعی در طرابلس مدفون است.
• تکذیب پیدا شدن بقایای پیکر امام موسی صدر
• امام موسی صدر در یک گور دسته جمعی در طرابلس مدفون است
• مرگ امام موسی صدر "شایعه" است/تحقیقات درباره سرنوشت وی ادامه دارد .
• امام موسی صدر در یک گور دسته جمعی در طرابلس مدفون است + تکذیبیه وزیر امور خارجه لبنان
• تکذیب انتقال"دی. ان. ای"خانواده امام موسی صدر به طرابلس
• حکومت انتقالی لیبی خبر کشف پیکر امام موسی صدر را تکذیب کرد.
• مرگ امام موسی صدر "شایعه" است/تداوم تحقیقات درباره سرنوشت وی
تاکید می کنم که در ترتیب خبرها هیچ تغییری ندادم. مشاهده می فرمایید که این اخبار، با نظمی حیرت آور نقیض یکدیگرند. رفتار حرفه ای در برخورد با این اخبار چیست؟
بگذارید به نمونه ای تاریخی اشاره کنم: در جریان جنگ احد و پس از اینکه سنگی بر پیشانی پیامبر اصابت کرد و خون جاری شد ، صدایى بلند شد که محمّد کشته شد. برخى نیز به اشتباه شهادت مَصعب را شهادت پیامبر پنداشتند. این شایعه موجب شادى و روحیه گرفتن کفّار شد و جمعى از مسلمانانِ متزلزل پا به فرار گذاشتند. برخى نیز به فکر گرفتن امان از ابوسفیان فرمانده کفّار افتادند. این موجب نوعی شکست، عقب نشینی و تردید در مسلمانان سست ایمان شد و خداوند این آیه را برای سرزنش آنان فرو فرستاد:
وَ ما مُحَمَدٌ إلا رَسُولٌ قَد خَلت مِن قَبلِهِ الرُّسُل أفإن ماتَ أَو قُتِلَ إنقَلَبتُم عَلی أَعقابِکُم وَ مَن یَنقَلِب عَلی عَقِبَیهِ فَلن یَضُرَّ اللهَ شَیئاً وَ سَیَجزی اللهُ الشاکِرینَ.
(و محمد تنها فرستاده ای از جانب خداوند است که فرستادگان دیگری پیش از او گذشته اند. آیا اگر او بمیرد یا کشته شود شما به گذشته خویش-دوران جاهلیت- باز می گردید؟ و هر آن کس به گذشته خویش بازگردد، هرگز به خدا زیانی نمی رساند و خداوند به زودی سپاس گزاران را پاداش خواهد داد.)
واضح است که قصد شبیه سازی جزء به جزء ندارم ولی تصریح می کنم که همه عزیزان و به ویژه اهالی رسانه و سیاستمداران را به تدبر در این آیه و درس بزرگ آن جلب می کنم. همه می دانیم که خلود و بقا زیبنده هیچ کس جز ذات پروردگار نیست. پیامبر خاتم هم روزی از میان ما –به حسب ظاهر- رفت و به سرای باقی شتافت. اما چرا عده ای قبل از رحلت حضرت رسول بر شهادت ایشان اصرار می کردند و قرآن کریم این نقشه شوم را چگونه تعبیر کرده است؟ چرا در آیه شریفه از بازگشت به دوران جاهلی صحبت به میان آمده است؟ در تفسیر نمونه در پاسخ به این سوال آمده است: زیرا با این عمل نه تنها چرخهاى سعادت خود را متوقف مى‏سازند بلکه آنچه را به دست آورده‏اند نیز به سرعت از دست خواهند داد.
دوستان و همراهان!
مگر نه اینکه آیات قرآن برای درس آموزی و تنبه ماست؟ آیا با دامن زدن به شایعات، خطر بازگشت به عقب و از دست دادن همه آنچه به دست آورده ایم ما را تهدید نمی کند؟
بار دیگر بیان عمیق علامه را مرور کنیم: ... در قلب هم به یاد آن و به یاد منعمش باشی... .
آیا رفتار ما آنگونه بوده که بتوانیم ادعا کنیم به یاد نعمت وجود امام صدر بوده ایم؟ آیا رفتار یک شکرگزار به گونه ای است که دائم به ازاله و فنای نعمت کمک کند؟ یا در گفتار و کردارش باید موجبات تمدید مدت بهرمندی از نعمت را فراهم سازد؟
وقتی این مطلب را می خواندم، با خود اندیشیدم که ما نیز در جبهه ای نابرابر در حال مبارزه هستیم؛ گروهی با دیدن توطئه ربودن امام صدر، شایعه شهادت او را پراکندند؛ گروهی باور کردند و از مبارزه دست کشیدند و چه بسا در پی امان و عافیت رفتند؛ اما گروهی ایستادند و وظیفه خود را از یاد نبردند. با غیبت امام محرومان، جهت انگشتان او را از یاد نبردند و به مبارزه ادامه دادند و به تعبیر علامه طباطبایی، "در قلب هم به یاد او و منعمش بودند". اینها امیدوارانند و انشاالله پروردگار جزای شکر آنان را به آنان خواهد داد.
ما امیدواریم و از پروردگار می خواهیم تا جزای این شکرگزاری و صبوری را حیات و ادامه حضور امام موسی صدر قرار دهد.
مشنو ای دوست که غیر از تو مرا یاری هست
یا شب و روز به جز فکر تو ام کاری هست
به کمند سر زلفت نه من افتادم و بس
که به هر حلقه موییت گرفتاری هست
گر بگویم که مرا با تو سر و کاری نیست
در و دیوار گواهی بدهد کاری هست






برچسب ها : امام موسی صدر  ,

      

خراسان:

حورا صدر فرزند امام موسی صدر، درباره اخبار منتشر شده از سوی رئیس شورای انتقالی لیبی مبنی بر پیدا شدن پیکر امام موسی صدر، با رد آن گفت: در حال حاضر اخباری که درباره سرنوشت امام موسی صدر از سوی منابع مختلف بیان می شود، قریب به یقین نیست، علاوه بر این انتشار آن ها جدید نیز نمی باشد.   وی افزود: پی گیری ها و فشارهایی که درباره سرنوشت امام موسی صدر بر لیبی وجود دارد، باعث می شود هر اتفاق جدیدی که می افتد (پیدا شدن گور دسته جمعی) می گویند ممکن است این خبر درست باشد، اما اگر دقت کنید در هر خبری که منتشر می شود از کلمه احتمال استفاده می شود. برای مثال صبح پنج شنبه گذشته، سخنگوی رسمی دولت انتقالی لیبی از پیدا شدن پیکر امام موسی صدر خبر داد، اما همان شب وی این خبر را تکذیب کرد. بنابراین ما نمی توانیم روی این اخبار حساب کنیم.   وی در پاسخ به این سوال که آخرین پی گیری های شما در لبنان به کجا رسیده است، گفت: کمیته ای از سوی دولت لبنان و با حضور یک قاضی، نماینده ای از دولت لبنان و تنی چند از مسئولان لبنانی تشکیل شده است که هفته گذشته به ریاست وزیر خارجه لبنان سفری به لیبی داشت. این کمیته برای تبادل اطلاعات درباره امام موسی صدر این سفر را انجام داده است.   حورا صدر تاکید کرد: البته نزدیک 3 ماه پیش نیز هیئتی از سوی دفتر دادستان کل لیبی مسئول همکاری با هیئت لبنانی شد.   فرزند امام موسی صدر تاکید کرد: ما می خواهیم که محل زندان امام موسی صدر پیدا شود تا ما را به سمت آزادی ایشان سوق دهد.   وی گفت: شورای انتقالی لیبی باید از نزدیکان دیکتاتور لیبی که دستگیر شده اند، درباره سرنوشت امام موسی صدر بازجویی کنند. به طور حتم این پرونده، پرونده ای نبوده که همه از آن مطلع باشند. افراد محدودی از اطرافیان قذافی به آن دسترسی داشتند. همه این اطلاعات باید جمع شود تا ان شاءا... به نتیجه مثبت و مطلوبی برسیم.
ما می خواهیم که محل زندان امام موسی صدر پیدا شود تا ما را به سمت آزادی ایشان سوق دهد.

*یاران صدر: در چنین شرایطی که سیل شایعات و اخبار دروغین از هر طرف جاری است و با توجه به تاثیر "پذیرفتن شهادت امام موسی صدر و همراهانش" در سرنوشت این عزیزان، تنها منبع موثق خانواده و موسسه ی ایشان هستند.






برچسب ها : امام موسی صدر  ,

      

موسسه امام صدر،  1391/1/26

وزیر امور خارجه لبنان، در واکنش به نقل سخنانی از رئیس شورای ملی انتقالی لیبی مبنی بر مدفون شدن امام صدر در گوری دسته جمعی گفت: این‌گونه خبرها غیردقیق و مانع پیشرفت تحقیقات است. ادامه مطلب...




برچسب ها : امام موسی صدر  ,


      

 النهار 13/04/2012،  1391/1/25

یادداشت رضوان عقیل در روزنامه النهار، 13/04/2012

اعضای کمیته پیگیری قضیه امام موسی صدر و دو همراهش به ریاست عدنان منصور، وزیر امور خارجه لبنان، اندکی بعد از بازگشت از طرابلس غرب خبری را از رسانه ها شنیدند که محتوای آن پیدا شدن پیکر امام موسی صدر در یکی از قبرستان ها بود؛ مسئله ای که این کمیته آن را اجمالا و تفصیلا رد کرد. این کمیته سه روز در پایتخت لیبی به سر برد تا از تحولات این قضیه که در دو هفته گذشته سخنان بسیاری درباره‌اش گفته شده، اطلاع یابد.

این هیئت ـ بنا به تعبیر یکی از اعضای آن ـ با جمع بندی های رضایت بخشی به لبنان بازگشت. در حالی که با عاشور بن خیال، وزیر امور خارجه و احمید عاشور، وزیر دادگستری لیبی و نیز تعدادی از قضات مأمور به پیگیری و تحقیق درباره پرونده امام موسی صدر، جلساتی برگزار کرده بود.

بر اساس اطلاعات «النهار» این هیئت اطمینان یافته است که مسئولان لیبی تمام تلاش خود را در این باره می‌کنند و به این قضیه اولویت مطلوب را در تمامی زمینه ها داده اند. دو طرف اطلاعات تازه ای را در اختیار یکدیگر گذاشته اند که در رسیدن به حقایقی از آنچه معمر قذافی رهبر درگذشته لیبی و حلقه تنگی از یاران او به وسیله آن نظام امنیتی آهنینشان را اداره می کرده اند، کمک می‌کند.

طرف لیبیایی بر نکته ای اساسی در مسیر تحقیقات تأکید کرده است و آن این که برخی روایت ها و موضوعاتی که رسانه ها درباره امام موسی صدر و دو همراهش مطرح می کنند صحتی ندارد.

تیم قضایی لیبیایی پیگیر این قضیه بار دیگر بر اهتمام رأس حکومت سیاسی لیبی به دستیابی به مسائل مهم و مطلوب و تحقیق و جستجوی دقیق برای مشخص شدن مسائلی که در رسیدن به اسرار پرونده کمک می کند تأکید کرده اند. این هئیت اعلام کرده است که تحقیقات در حال پیشرفت است و بنابر این قاعده که «نتایج در پایان کار مشخص می‌شود» باید در سری بودن مسئله جدیت به خرج داد.

این کمیته خبر برخی رسانه ها مبنی بر انتقال دی. ان. ای خانواده امام و دو همراهش به طرابلس غرب را رد کرده است. عدنان منصور، وزیر خارجه لبنان نیز این خبر و نیز کشف پیکر امام صدر را که دوستداران او در لبنان و سایر کشورها تشنه هر خبر جدیدی از او هستند، رد کرده است.


دو طرف لیبیایی و لبنانی بر راهکارهای همکاری و توسعه آن توافق کردند و همچنین اقداماتی برای تحقیق از ارکان نظام سابق لیبی و در رأس آنان عبدالله سنوسی که دست راست قذافی بوده است انجام شده است. سنوسی در موریتانی بازداشت شده است و مسئولان لیبی در طرابلس غرب برای بازگرداندن او تا به امروز در حال تلاش بوده‌اند و به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. زیرا مقامات موریتانی تاکنون از بازگرداندن او سرباز زده اند.

برخی مسئولان نظام سابق لیبی که در خارج زندگی می‌کنند تحت پیگرد هستند تا اطلاعاتی درباره پرونده امام موسی صدر از آنان گرفته شود.

نام سنوسی همچنین نام فرزند قذافی، سیف الاسلام قذافی، همواره در مذاکرات هیئت لبنانی با مسئولان لیبی مطرح بوده است.

بنا بر اطلاعات النهار، مقامات لبنانی برای همکاری با طرف لیبیایی به منظور فعالیت مشترک برای دست یابی به افراد نزدیک به قذافی از طریق پلیس بین الملل اقدام کرده‌اند و نام سنوسی در رأس این افراد است.






برچسب ها : امام موسی صدر  ,

      

سایت خبرآنلاین، 1391/1/18

حورا صدر گفت: تجربه نشان میدهد که هر خبر منفی درباره امام موسی صدر 2 تا 3 روز پس از انتشار توسط مقام دیگری تکذیب شده است.
دختر امام موسی صدر در پاسخ به سوالی که به آخرین پیگیری از وضعیت امام موسی صدر به خبرآنلاین گفت: طی 33 سال گذشته اخبار گوناگونی در مورد وضعیت امام موسی صدر از جانب مقامات لیبی و هم پیمانان آنها منتشر شده است. تجربه نشان می دهد که هر خبر منفی 2 تا 3 روز پس از انتشار توسط مقام دیگری تکذیب شده است. طبیعتا پس از سقوط قذافی به دلیل شرایط انقلابی در لیبی از این دست اخبار بیش از گذشته مطرح و با سرعتی بیشتر از گذشته تکذیب شده است. ادامه مطلب...




برچسب ها : امام موسی صدر  ,


      
   1   2      >