سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پیچک

صفحه اصلی |  پست الکترونیک
سرزمین بی آب و علف

در پی سرنگونی رسمی رژیم قذافی، تکاپوی دولت لبنان و مجلس اعلای اسلامی شیعیان این کشور برای مشخص شدن سرنوشت امام موسی صدر شدت گرفته است و امروز یک هیئت از دولت لبنان به لیبی خواهد رفت.

خبرگزاری فارس:  شمارش معکوس برای حل معمای امام موسی صدر آغاز شده  است

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری “المنار”، چند ماه پیش با آغاز انقلاب در لیبی بارقه امیدی درباره مشخص شدن سرنوشت امام “موسی صدر” رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان دراین کشور ایجاد شد. با کشته شدن قذافی و سقوط رسمی رژیم آن در لیبی شمارش معکوس برای آگاه شدن از سرنوشت امام موسی صدر و شیخ “حسن یعقوب” و “عباس بدرالدین” دو همراهش که در سال 1978 در لیبی توسط قذافی ربوده و ناپدید شدند، آغاز شد.

* یک هیئت از دولت لبنان امروز به لیبی می‌رود

برخی گزارش‌های رسانه‌ای نیز حاکی از آن است که یک هیئت از دو وزارت خارجه و دادگستری لبنان امروز یکشنبه برای دیدار و گفت‌وگو با طرف‌های لیبیایی مسئول پرونده ناپدید شدن امام موسی صدر به این کشور خواهند رفت تا بطور جدی ابعاد پنهان و ناگفته این پرونده را کشف کنند.

* مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان: شورای انتقالی لیبی مسئول شناسایی فوری محل زندانی شدن امام موسی صدر است

هیئت ملی عالی مسئول پیگیری سرنوشت امام موسی صدر و دو همراهش در مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در پی کشته شدن قذافی به دعوت شیخ “عبدالامیر قبلان” رئیس این مجلس نشستی فوری برگزار کرد و تا پرونده امام موسی صدر را با سرعت بیشتری پیگیری کنند.
در این نشست تاکید شد که شورای ملی انتقالی لیبی مسئول پیگیری جدی و فوری این پرونده و آزادی امام موسی صدر و دوهمراهش است.

* نشست فوق‌العاده جنبش امل لبنان درپی مرگ قذافی

با مرگ قذافی، فرماندهی جنبش امل لبنان نشست فوق‌العاده‌ای را به ریاست “نبیه بری” رئیس پارلمان این کشور برگزار کرد و خواستار در اولویت قرار گرفتن پرونده صدر در دستور کار شورای انتقالی لیبی شد.
در این نشست تصمیم گرفته شد که جنبش امل این نشست خود را تا پیگیری و مشخص شدن سرنوشت این رهبران لبنانی که سالها پیش بدست قذافی در لیبی ربوده شده‌اند، باز نگه دارد.






برچسب ها : امام موسی صدر  ,

      

در پی پایان یافتن حکومت چهار دهه‌ای معمر قذافی با مرگ این دیکتاتور، امیدها برای روشن شدن سرنوشت امام موسی صدر جان تازه‌ای گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شیخ عبدالامیر قبلان ـ معاون مجلس اعلای شیعه اسلامی لبنان ـ از شورای ملی انتقالی لیبی خواست مساله ناپدید شدن امام موسی صدر و همراهانش در لیبی را بررسی کند.

قبلان از این شورا خواست حقیقت را روشن کند و تاکید کرد که لبنان هیاتی را به لیبی اعزام خواهد کرد تا در پیگیری این مساله و دستیابی به حقیقت و عدالت به شورای ملی انتقالی کمک کند.

در عین حال بنا بر گزارش روزنامه “دیلی استار” دفتر مطبوعاتی حزب‌الله با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به تلاش‌های رهبری جدید لبنان برای یافتن امام موسی صدر و همراهانش و آزادی آن‌ها چشم دارد.

حزب‌الله در این بیانیه افزود که رژیم پیشین لیبی، صدر، شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین را در جهت منافع صهیونیست‌ها ربوده است.

یک منبع سیاسی به روزنامه دیلی استار گفت که هیات لبنانی به ریاست مدیرکل مهاجران وزارت امور خارجه این کشور روز یک‌شنبه برای گفت‌وگو با مقامات سیاسی و امنیتی شورای ملی انتقال لیبی درباره نتایج تحقیقات شورا درباره ناپدید شدن صدر راهی لیبی می‌شود.

شبلی ملاط ـ وکیل خانواده امام موسی صدر ـ درباره کشته شدن قذافی به دیلی استار گفت: عامل اصلی رنج بیش از 33 ساله این خانواده به همان روشی که زندگی کرد یعنی در بی‌رحمی محض مرد.

ملاط درباره مرگ قذافی گفت: این شکلی از عدالت بود اما عدالت واقعی زمانی بود که قذافی مانند مبارک و میلوشیوچ در جایگاه متهم قرار می‌گرفت.

او افزود: مرگ قذافی بدون تردید ما را از دسترسی به عامل مهم این جنایت محروم کرد. اما این موضوع در تلاش مستمر خانواده‌ها برای مشاهده قرار گرفتن دیگر افرادی که در ناپدید شدن (صدر و همراهانش) دست داشتند در برابر دادگاه تغییری ایجاد نخواهد کرد.

وی درباره اظهارنظر فرمانده نظامی اپوزیسیون لیبی که ادعا کرد صدر در جنوب طرابلس در مزرعه‌ای مدفون شده است گفت که گزارشات متناقض بسیاری درباره سرنوشت صدر منتشر شده است و “به همین دلیل است که تنها تریبون حقیقت و ان‌شاءالله آزادی امام و همراهانش دادگاه است چه دادگاهی داخلی باشد یا بین‌المللی“.

یک قاضی شورای قضایی لبنان در اظهاراتی جداگانه به دیلی استار گفت که با وجود مرگ قذافی، این شورا در تاریخ 18 نوامبر (27 آبان) تشکیل خواهد شد و انتظار می‌رود قذافی را در ناپدید شدن صدر و همراهانش مجرم معرفی و به مجازات مرگ محکوم کند.

او گفت: این شورا اسناد رسمی مقامات رسمی لیبی را که مرگ قذافی را تایید کند نیاز خواهد داشت تا اتهامات علیه وی را رها کند. در صورتی که تا قبل از این تاریخ این اسناد در اختیار ما قرار نگیرد، (قذافی) مانند یک فرد زنده محاکمه خواهد شد.

این قاضی گفت که دستیاران قذافی هم در این جلسه محاکمه خواهند شد و پس از اعلام حکم لبنان یک نسخه از آن را به دولت جدید لیبی تحویل خواهد داد و استرداد این افراد به لبنان را خواستار خواهد شد.

پایگاه اینترنتی “nowlebanon” نیز نوشت: سقوط قذافی در ماه اوت و دستگیری کشته شدن او در روز سه‌شنبه امیدهای تازه‌ای را برای حل شدن این راز 33 ساله ایجاد کرد.

بنا به گفته سخنگوی جنبش امل که صدر را زنده فرض می‌کند، مقامات ایتالیا و به ویژه سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر این کشور در پوشش گذاشتن بر واقعیت پشت این حادثه کمک کرده‌اند.

ایتالیا بلافاصله پس از ناپدید شدن صدر تحقیقات در این‌باره را آغاز کرد اما در سال 1979 دستور توقف تحقیقات با این بهانه که جرمی در خاک ایتالیا واقع نشده است، صادر شد. بنابراین هرگز روشن نشد که آیا صدر و همراهانش اصلا به ایتالیا وارد شده بودند یا خیر. قذافی پس از ناپدید شدن صدر مدعی شده بود که او و همراهانش لیبی را به قصد رم ترک کرده‌ بودند.

با این حال بنا به گفته ملاط ـ وکیل خانواده صدر ـ در سال 2005 تحقیقات در ایتالیا بار دیگر از سر گرفته و متوقف شد.

ملاط گفت: قاضی جدید ایتالیایی به این نتیجه رسید که امام واقعا وارد ایتالیا شده بود. با این حال در حکم آمده است که مشخص نیست این مسافران که در پرواز حضور داشتند وقتی وارد رم شدند، در هتل “هالیدی” ماندند یا آثار مربوط به حضور آن‌ها فقط ساختگی بوده است. همچنین عنوان شد که هیچ مدرکی پیدا نشده است که ناپدید شدن صدر و همراهانش را به افراد خاصی ربط بدهد.

در عین حال در لبنان در سال 2008 قاضی الحاج که مسوول تحقیقات در این‌باره بود قذافی و شش تن دیگر را در این جریان محکوم کرد.

ملاط به “nowlebanon” گفت: اکنون تعدادی از افرادی که دیگر تهدیدی از جانب قذافی احساس نمی‌کنند واضح‌تر سخن می‌گویند.

در میان آن‌ها عبدالرحمان ـ مقام مسوول پاسپورت‌ها در لیبی ـ در زمان ناپدید شدن صدر است که در مصاحبه با الجزیره اوایل ماه جاری اعتراف کرد که در تحقیقات مقدماتی ایتالیا دروغ گفته بود.

وی تصریح کرد که در سال 1979 درباره ممهور کردن پاسپورت‌های صدر و همراهانش و درباره دیدن آن‌ها در فرودگاه طرابلس به مقصد رم شهادت دروغ داده است.

ملاط گفت: اطلاعات جدید این است که عبدالرحمان و احتمالا بسیاری دیگر توسط قذافی مجبور شده بودند دروغ بگویند.

او افزود که چنین شواهدی نشان می‌دهد که دولت ایتالیا و به ویژه برلوسکی و سرویس‌های اطلاعاتی، به درخواست‌های قذافی شهادت‌های دروغ را بررسی کرده‌اند.

ملاط گفت که مطمئن نیست افشای این موضوعات چه تاثیراتی بر ایتالیا و نخست‌وزیر آن خواهد داشت و افزود: معتقدم مقامات ایتالیایی توضیحاتی را برای ارایه به مردم خودشان، مردم لبنان و به ویژه سه خانواده ناپدید شدگان درباره دلایل بازگشایی این پرونده در سال 2005 دادند.

وی گفت که در سال‌های اخیر قذافی و برلوسکنی بارها با یکدیگر دیدار داشتند و باید آنچه در این نشست‌ها مطرح شده است علنی شود.

فائوستو بیفینی اولوانو ـ نویسنده ایتالیایی ـ که کتاب “حقیقت پنهان” را درباره ناپدید شدن صدر نوشته بود، جسدش در ماه مه سال گذشته در محل اقامتش در رم کشف شد. این کتاب دو ماه قبل از مرگش منتشر شد و به توافق برلوسکنی و قذافی در خصوص صدر اشاره می‌کرد.

وی در این کتاب تحقیقات اولیه ایتالیا را مشروع خوانده بود اما تحقیقاتی را که در سال 2005 در دولت برلوسکنی انجام شد، غیرحرفه‌یی و غیرمتقاعد کننده خواند.

دوست نزدیک این نویسنده گفت که مرگ او هم‌چنان به صورت یک راز باقی مانده است و برخی از اسنادی که کتاب بر آن‌ها مبتنی بوده است از آپارتمان اولوانو به سرقت رفته است.

این گزارش حاکی است: شاید تحولات اخیر لیبی بتواند به روشن شدن راز صدر و حتی مرگ اولوانو کمک کند.






برچسب ها : امام موسی صدر  ,

      
<      1   2   3   4