گزارش غرفه – روایت اول

نمایشگاه کتاب، غرفه موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر (حفظه الله): روز اول نمایشگاه روز آزمون و خطاست. امسال، غرفه موسسه کوچکتر از سال قبل شده. جایش هم انتهای سالن است. در عوض عکس­ ها و پوسترهای چاپ شده برای جبران مافات سال قبل بیشتر است. اگر سال قبل به غرفه آمده باشید، امسال هم همان تصویر آشنا را بر دیوار غرفه می­ بینید، با همان شعر: تو را من چشم در راهم.

روز اول را در حالی شروع کردیم که هنوز همه محصولات و تدارکات موسسه برای نمایشگاه امسال نرسیده است. اما صدای امام باز هم در فضای غرفه پخش می ­شود. امروز، روز خلوتی بود. با اینحال باز هم بازدیدکنندگان و حرف­ه ای خواندنی برای نوشتن هست؛ جوانی که دانشجوی دکترا بود به غرفه آمد و سوال کرد برنامه ­ای، جمعی برای بررسی اندیشه امام نیست؟ فعالیت­هایی شبیه موسسات دیگر. گفتم: هنوز باید امام را معرفی کرد تا مردم حداقل بدانند او ایرانی است، نه عرب! بعد از او، مرد میانسالی آمد، بروشور معرفی موسسه را برداشت و بعد از خواندنش گفت: تا الان نمی­دانستم ایشان ایرانی است. فکر می­ کردم برای لبنان است. چقدر عقبیم. احساس کردم خجالت کشید. گفتم: نگفته­ اند که بدانید. یکی دیگر سوال کرد موسسه تور بازدید از لبنان ندارد؟!

از همین روز اول سوال درباره سرنوشت امام، آخرین پیگیری­ها، زنده بودن یا نبودن و اقدامات انجام شده سرازیر شده است. سرنوشت امام و پیگیری نکردن آن برای هرکس که کمترین آشنایی را داشته باشد، سوال است. جوانی سوالش واکنش نشان ندادن مراجع بود و پیشنهاد داد جنبش وبلاگی راه بیفتد برایش عجیب بود کسانی­که امام را دیده­اند، جایگاه و شخصیتش را می­شناسند چرا حرف قاطعی نمی­زنند؟

چهره­های آشنای ناشناس زیادی دیدم؛ کسانی ­که سال قبل به غرفه آمدند و رفتند. نوجوانی با دوستش با عجله ازجلوی غرفه رد می­شد، عکس امام را که دید، ایستاد، یکی از عکس ­های هدیه را برداشت و بوسید و هماهنطور که دور می­ شد به دوستش گفت: من عاشق امامم. چند نفری از سرعت کم سایت موسسه در بروز شدن گله کردند. اکثر آدم­های امروز دنبال نوشته­ های خود امام بودند؛ اندیشه امام صدر تازه دارد بین مردم راه پیدا می­ کند. هرچند امسال دو کتاب نای و نی و ادیان در خدمت انسان را نداریم، اما با مجموعه پرتوها و تفسیرهای قرآن امام سعی می­ کنیم تا حدی جبران کنیم. برای تکمیل تر شدن کار هم قرار است روزهای آینده چند سخنرانی مهم امام را بصورت بروشور آماده کنیم.

هنوز روزشمار اسارت امام موسی صدر و چند کار دیگر آماده نشده است، اما از فردا سیستم بلوتوث فعال می­ شود؛ منتظر چند فایل باشید. برای روز اول غرفه عکس نداریم؛ آنقدر درگیر تکمیل غرفه و بهتر شدنش بودیم که یادمان رفت عکس بیندازیم!

با همه اینها غرفه­ ای کوچک در انتهای سالن نمایشگاه اگر مردم بخواهند، پررونق می ­شود. منتظر حضور گرمتان هستیم. در غرفه امام موسی صدر برای همه آدم ­ها جا هست.

 

نوشته‏ی دوست بسیار عزیزم مهدیه پالیزبان

پ.ن1:برام خیلی راحت نیست که این روزا توی خونه و دانشگاه باشم و توصیف چند خطی اتفاقات روزانه‏ی نمایشگاه رو بخونم. ولی ان‏شاءالله خیلی زود دوستانم رو ملاقات می‏کنم! برای این مطلب که در سایت یاران صدر منتشر شده این پیام رو گذاشتم:

سلااااااااااااااااااااااااام
مطمئنم خودت بهتر از هر کسی می دونی چه قدر دلم می خواد تمام این لحظات رو در غرفه باشم.اما متاسفانه ایام امتحاناته.البته خیلی غصه نمی خورم چون تاریخ ثابت کرده امتحان هرگز توان مقابله با من برای رسیدن به آرزوهام رو نداره! شنبه امتحان مهمی دارم.ولی بعد از امتحان دیگه دانشگاه تعطیل میشه تا پنج شنبه!!!
بروشورها رو ندیدم.فقط اونی رو دیدم که توی سایت موسسه هست.ولی ایده ی عالی ایه.چون خرید نکردن بازدیدکنندگان نباید مانع از شناسایی امام بشه.
جنبش وبلاگی رو هستم.
امیدوارم همون طور که من این افتخار رو داشتم تا سال قبل با وبلاگ یاران صدر _و بعد از اون با وبلاگهای بچه ها_آشنا بشم،این وبلاگ و سایت ها به سایر بازدیدکنندگان هم معرفی بشه.این طوری شاید یه ذره دیر به دیر آپ شدن سایت موسسه هم جبران بشه. و مطمئنا باعث وحدت بیشتر همه ی دوستداران امام میشه.و ان شاءالله روند پیگیری سرنوشت امام و شناسایی ایشون به مردم رو سرعت ببخشه.
یه چیز دیگه.شاید یادت باشه که من سال گذشته فقط کتاب های نای و نی و ادیان در خدمت انسان رو _با راهنمایی شما عزیز_ خریدم.از این که امسال این کتابها رو نداریم متاسفم. ولی دل هر کی که نداره بسوزه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

پ.ن.2:مطالب سایت موسسه و یاران صدر رو از دست ندید.سایت موسسه صفحات ویژه‏ای رو برای نمایشگاه اختصاص داده که سعی می‏کنم بی‏خبرتون نذارم.

پ.ن.3:اولین جمله‏ای که توی سایت موسسه جلب توجه می‏کنه اینه:

11570 روز از ربودن امام صدر در لیبی می گذرد...

پ.ن.4:گزارش تصویری از غرفه ی امام موسی صدر در نمایشگاه کتاب(1)

پ.ن.5:آثار امام صدر در بازار جهانی کتاب عربی در نمایشگاه کتاب

پ.ن.6:چرا برای آزادی امام کاری نمی‌کنند؟






برچسب ها : امام موسی صدر  , نمایشگاه  ,