سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پیچک

صفحه اصلی |  پست الکترونیک
سرزمین بی آب و علف

اولین نوشته ی من در سایت یاران صدر:

چشمان تو شناسنامه ی مرا عوض کرده اند
به نام پروردگار پگاه(1)

"همه ی چیز ، هر مکان و زمان و شخصی، دربرابر خداوند یکسان است و هیچ کس را بر دیگری و هیچ مکانی را بر مکان دیگر و هیچ زمانی را بر زمان دیگر برتری نیست. خداوند در برخی اشیا اسباب و نشانه هایی قرار داده و آن ها را رمز دانسته است، مانند کعبه و روز جمعه و ماه رمضان و غیر این ها."(2)عید فطر هم یکی از این اشیاء نشانه دار است؛ عید مشترک مسلمین؛ نشانه ی وحدت مسلمین؛ شکرانه ی یک ماه بندگی آن ها. و امسال، در آستانه ی عبور سی و سومین سال حرمانمان، با نه شهریور متقارن شده است.
عجب! سی و سه سال گذشت! سی و سه سال گذشت.
سی و سه سال طول کشید تا جهان – باور نه – اقرار  کند که رباینده ات تعادل روانی ندارد و بی دلیل جنایت می کند. این اقرار البته عمری بیشتر از شش ماه ندارد. مثلا نه شهریور سال گذشته – که با بین القدرین متقارن بود – لیبی هنوز کشور دوست و برادر بود و قذافی همچنان رهبر انقلابی آن. سی و دو سال با همه ی وسعت و حرمانش کم بود برای اقرار کردن خیلی ها. خیلی ها دست به کار شدن برای پیگیری مجدانه را به سالی با عددی متقارن تر موکول کرده بودند. و البته دست خدا بالاترین دست هاست.
البته که دست خدا از همه ی دست ها بالاتر است! سه سال است که - لابد من هم مجدانه(!) – پیگیر نه که درگیر تو هستم.سه سال است که در فکر برداشتن گام های کوچکی در راه آزادیت هستم و خداوند چه شکوهمند، عظمتش را به من نشان داد!
سه سال است که با خودم می جنگم تا با افسانه ساختن از تو، شخصیت و دستاوردهای والای زندگیت را تباه نکنم. که چه قدر ساده ست بت کردن موسی مسیح! و عجب تحملی می طلبد شکیبایی در برابر شگفتی از ژرفای بینش او! این شکیبایی البته دلیل محکمی دارد: از ابتدای آشناییمان، چنان مرا عاشق کردی که هرگز راضی نشدم واقعیات شخصیت و زندگیت را در حد افسانه های اسطوره ها پایین بکشم. افسانه های اساطیر، البته شکوهمندند اما هرگز شکوه واقعیات زندگی آدمیان خاکی را ندارند. آدمیانی که نیروی عظیمشان و بلکه "حقیقتشان، ایمان آن هاست."(3)
و حقیقت تو و راز سالها مقاومتت در همین مفهوم است: ایمانت. ایمان توست که سه سال است مرا قانع می کند در برابر قدرت آفرینش خدا متواضعانه تر سجده کنم و سپاسگذارش باشم.
سه سال است که مرا شگفت زده می کنی و من هر بار ایمانم به آفریدگار تو راسخ تر می شود. در سی روز پایانی این سه سال اما، شگفت زده تر از همیشه. این سی روز همراه بود با مطالعه ی کتاب "برای زندگی" و تحولات پیاپی لیبی. همه ی آثار تو شگفتند اما تفاسیرت، فراترند. حتما چون کلام خدا را تفسیر می کنی و "قرآن مهم ترین چیزی است که در زندگی مسلمانان وجود دارد، زیرا که قرآن معجزه ی جاودان رسول الله است."(4)
تفاسیرت تعمیم یافته به همه ی زمان ها و مکان ها اشخاص است. این عمومیت البته استفاده از آیات قرآن برای توجیه عملکرد سیاسی نیست، بلکه شیوه ای است که هم شامل آخرت و هم دنیا باشد. در جایی می گویی مفهوم صبر روزه است و من در پایان سی روز صبر، به صبر سی و سه ساله ی تو و ایمانت مومن می شوم.و "انسان مومن انسانی است که با حبل متین که همان ایمان او به خالق است، پیوند دارد."(5)
اکنون و بعد از یک ماه صبر و زندگی با آثارت هم چنان از امیدم به حیاتت محافظت می کنم. هیچ دروغگوی فریبکاری نمی تواند مرا قانع کند از این رویا دست بکشم که بالاخره روزی از همسرت عیادت می کنی. حتی اگر سی و سه سال برای این عیادت امنتظار کشیده باشید. من از صبر سی و سه ساله ی شما فهمیدم که "امید، حقیقت زندگی است و زندگی انسان و بقا و امید او در گرو ایمان به بی نهایت است."(6) همین طور ایمان دارم " حقیقت یک چیز و حیاتش به آثارش است. تا زمانی که دیگران از اثر تو،از موسسه ی تو، از خدکات تو و از نتایج عمرت بهره مند می شوند، تو زنده ای." (7)

پی نوشت ها: عنوان نوشته از شعر گروس عبدلملکیان انتخاب شده است با یک کلمه تغییر!

دو سال است که می دانم بی قراری چیست

درد چیست

مهربانی چیست

دو سال است که می دانم آواز چیست

راز چیست ....

چشمهای تو شناسنامه مرا عوض کردند

امروز من دو ساله می شوم ....

1- اگر پگاه را دیده باشید، نور سپیده دم شب را می شکافد و صبح به یکباره پدیدار نمی شود.فلق اصطلاحا به معنای پگاه است و نوری است که پس از تارکی می آید. /تفسیر سوره ی فلق/برای زندگی
2- تفسیر سوره ی اخلاص/برای زندگی
3- تفسیر سوره ی عصر/برای زندگی
4- قرآن معجزه ی جاودان/تاملی دیگر در قرآن و تفسیر
5- تفسیر سوره ی عصر/برای زندگی
6- دین در جهان امروز
7- تفسیر سوره ی عصر/برای زندگی

 






برچسب ها : امام موسی صدر  , یاران صدر  , دل نوشت  , مقالات  ,

      

دختر امام موسی صدر و مدیر موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر در حاشیه نشست اندیشه‌های قرآنی امام موسی صدر از رسانه‌ها خواست تا در نقل اخبار مربوط به امام موسی صدر فریب اخباری را که تکرار ادعاهای رژیم قذافی هستند، نخورند.

حورا صدر با اشاره به اینکه مسئله امام موسی صدر از ابتدا مسئله‌ای کوچک نبود و همچنان نیز ابعاد پنهان بسیاری دارد گفت کسانی درباره امام موسی صدر و شهادت احتمالی ایشان صحبت می‌کنند که یا مانند عبدالمنعم الهونی، دروغ‌گویی آنها از قبل ثابت شده است و یا اینکه به دلیل مشارکت در اقدامات قذافی به دنبال تطهیر گذشته خود هستند.

صدر با اشاره به اینکه کل جامعه اسلامی پیگیر مسئله ربودن امام موسی صدر هستند، گفت دلایلی که باعث ربودن ایشان شد همچنان پابرجا هستند و به همین دلیل نباید فکر کنیم با سقوط قذافی کار تمام شده است.

صدر همچنین با اشاره به آزادی یک زندانی در لیبی پس از 20 سال بی‌خبری مطلق و ادعای قذافی مبنی بر شهادت او، گفت نام آقای جاب‌الله مطر همواره در کنار امام موسی صدر و منصور کیخیا به عنوان سه زندانی ربوده شده در لیبی در گزارش‌های بین‌المللی نهادهای حقوق بشری ذکر می‌شد.

 






برچسب ها : امام موسی صدر  ,

      

با گذشت سالیان اخبار مربوط به شهادت امام کمتر از قبل شده و در مقابل اخبار مربوط به حیات ایشان هر روز قوی‌تر از قبل می‌شود.

این روزها که حکومت قذافی نفس‌های آخر را می‌کشد؛ مردم ایران و لبنان به بازگشت امام موسی صدر، رهبر ایرانی شیعیان لبنان امیدوار شده‌اند. دوباره صحبت از آزادی امام صدر است. امید و انتظار را به خوبی می‌شود بین مردم دوستدار امام و به خصوص جوانان احساس کرد. همه خود را آماده استقبال از امام محرومان و مدافع آزادی می کنند.
در این فضا برخی افراد و رسانه‌ها این نظر را رد می کنند و آن را زیر سوال می‌برند و می‌گویند امکان ندارد امام موسی صدر بعد از 33 سال زنده باشد و قطعا در همان ابتدا به شهادت رسیده است. اما چرا مجموع علاقمندان امام موسی صدر و خانواده ایشان معتقد به زنده بودن امام هستند؟
آیا ما درگیر احساسات هستیم و خیالبافی می‌کنیم؟ آیا 33 سال است خود را و دیگران را گمراه می‌کنیم؟
دلایل و شواهد ما دقیق‌تر و بیشتر است یا کسانی که اصرار دارند بگویند امام زنده نیست؟
در سال‌های گذشته و بویژه در دهه اول ربوده شدن اخبار زیادی از زنده بودن امام موسی صدر از طرف رسانه های کشورهای مختلف منتشر شده است. اما مهم‌ترین دلایل زنده بودن امام موسی صدر این‌هاست:
1- علی خرم، اولین کاردار ایران در لیبی در مصاحبه با سایت تاریخ ایرانی گفته است: «در پایان تحقیقات من مشخص شد امام موسی صدر را حداقل تا سال 1359 در زیرزمین ساختمان کاخ العزیزیه که ناتو به تازگی بمباران کرد نگهداری می‌کردند.»
2- کیخیا، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت لیبی سال 1986 از حکومت قذافی جدا شد و به انگلیس رفت. وی در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط اعلام کرد امام موسی صدر زنده است. او حتی نام زندان محل نگهداری امام را هم اعلام کرد. کیخیا مدتی بعد خود توسط نیروهای امنیتی قذافی ربوده و ناپدید شد.
3- پایگاه جبهه نجات ملی در اردیبهشت 1380 اعلام کرد که امام صدر اواخر سال 1376 توسط برخی زندانیان زندان ابوسلیم شهر طرابلس دیده شده است و مدتی قبل از ماه رمضان گذشته به مکان دیگری منتقل شده است.
4- در سال 2002 حدود 300 زندانی از لیبی آزاد شدند که کمترین آنها 18 سال و بیشترین آنها 30 سال در زندان بودند، لیبیایی و غیر لیبیایی. در حالی که لیبی درباره سرنوشت این افراد اظهار بی‌اطلاعی کرده بود. اما این افراد بعد از سال‌ها آزاد شدند. آنهایی که آزاد شدند گفته‌اند در ماه رمضان سال پیش از آن (2001) امام موسی صدر را در زندان ابوسلیم دیده و با او گفتگو کرده‌اند. وکلای خانواده امام با این افراد تماس گرفته‌اند و شواهد و نشانه‌های مطرح شده توسط آنان را بررسی کردند و به قطعیت رسیدند که ادعای آنان صحت دارد.
5- در سال 76 قطعه فیلم کوتاهی برای خانواده امام صدر ارسال شد که ایشان را با محاسن سفید و در لباس روحانیت در حال عبور از میان نگهبانان نشان می داد.
6- مرداد ماه سال 1388 یکی از مقامات سابق لیبی اعلام کرد امام موسی صدر زنده است و در طول سال‌های اسارت کتاب‎های بسیاری نوشته است.
نکته مهم در این اخبار و در مقابل ادعای شهادت امام موسی صدر این است که به اعتقاد کارشناسان امنیتی اگر فرد ربوده شده در ساعات اولیه پس از ربوده شدن کشته نشود، دیگر احتمال کشته شدن منتفی است و فرد را در زندان رها می‌کنند. از طرف دیگر مجموعه اخباری که درباره شهادت امام موسی صدر بویژه در ماه‌های اخیر منتشر می‌شود همگی اصرار بر شهادت امام در همان روز ربودن دارند در حالی که به استناد مجموعه اخبار ذکر شده، قطعا امام موسی صدر در روز ربودن کشته نشده است و تا سال‍های بعد از آن زنده بوده است.
علاوه بر آن کسانی که حکم به شهادت امام صدر می دهند یا صرفا تحلیل و نظر شخصی خود را در قالب خبر قطعی بیان می‌کنند و یا با چند واسطه نقل قول می‌کنند. منابع این اخبار هم کسانی هستند که یا خود جزو متهمان ربودن امام موسی صدر هستند و یا در اعتبار و مطلع بودنشان از چنین پرونده امنیتی جای تردید جدی وجود دارد.
نکته آخر اینکه اخبار منتشر شده در ماه‌ها و روزهای اخیر هیچکدام حاوی اطلاعات تازه‌ای نبوده است و صرفا بازگویی اطلاعات سال‌های گذشته است که متاسفانه تلاش می‌شود در ظاهر خبر جدید منتشر شود.
با گذشت سالیان اخبار مربوط به شهادت امام کمتر از قبل شده و در مقابل اخبار مربوط به حیات ایشان هر روز قوی‌تر از قبل می‌شود. با استناد به این اخبار و اطلاعات است که امروز ما، اعتقاد داریم امام موسی صدر زنده است و هر خبر و نقل قولی مبنی بر شهادت ایشان کمک به قذافی و همدستانش در ربودن شهروند ایرانی و مدافع بزرگ کرامت انسان است.

 






برچسب ها : امام موسی صدر  , یاران صدر  ,

      

موسسه امام صدر، 1390/6/2

«دنیا و دین، علم ‌و فقه، انسان و روحانی ‌دینی، ویژگی‌های‌ جامعی‌ است ‌که ‌به ‌وی ‌امکان ‌می‌دهد تا بدون‌ هیچ ‌مشکلی ‌از زن ‌و با عمق‌ و درایت‌ از اسلام ‌سخن ‌بگوید؛ عمق ‌و درایتی ‌که ‌به ‌چالش ‌با خرافات ‌و عاداتی ‌می‌رود که ‌مسلمانان ‌بدان ‌دل ‌بسته‌اند ولی ‌هیچ ‌ربطی ‌به ‌اسلام ‌ندارد.» این متن مقدمه مصاحبه نریه الحسناء بیروت با امام موسی صدر در سا 1969 است. در این گفت‌وگو علیاء الصلح با امام موسی صدر درباره اسلام و زنان صحبت کرده است. این گفت‌وگو در جلد دوم موسوعه امام موسی صدر نقل شده است و مترجم آن مجید مرادی است. موسوعه امام موسی صدر در آینده‌ای نزدیک در یک دوره 12 جلدی به فارسی منتشر می‌شود.

• آیا اسلام‌ به ‌زن‌ حرمت ‌نهاده ‌و مسلمانان ‌به ‌او اهانت ‌کرده‌اند؟
o اذعان می‌کنم‌ و از درون‌ خود در ‌رنجم ‌که ‌وضع ‌زن ‌در آغاز اسلام ‌بسیار بهتر از وضع‌ کنونی‌اش‌ بود.
• احساس ‌رنج سودی‌ ندارد، باید برای ‌این ‌مصیبت ‌راه‌‌حل‌ سریعی ‌پیدا کرد. ما در عصری ‌زندگی‌ می‌کنیم ‌که ‌زن‌ خیز برداشته‌ و حرکت ‌کرده ‌است. والنتین‌ترشکوف ‌به ‌فضا رفته ‌است،‌ ولی‌ همچنان ‌زن ‌مسلمان جرئت ‌جست‌وخیز بر روی‌ زمین ‌و حتی‌ خانة ‌خود را ندارد.
o ‌راه‌حل بازگشت ‌به ‌اصول‌ و به ‌اسلام‌ صحیح ‌است، زیرا هیچ ‌دینی ‌به ‌اندازة ‌اسلام ‌و هیچ جامعه‌ای همانند جامعة اسلامی به ‌زن ‌حرمت ‌ننهاده‌ است. منظورم‌ از اسلام، اسلام ‌حقیقی ‌است‌ که ‌در متون اسلامی ‌آمده است ‌و امکان ‌اجتهاد در آن ‌وجود دارد، نه‌ وضعی‌ که ‌مسلمانان‌ در آن‌ به ‌سر می‌برند. دین ‌ما هیچ‌گاه ‌دین ‌متحجری ‌نبوده ‌است.
• پس‌ چرا ما در این‌ وضع‌ قرار داریم؟ چرا اگر زن مسلمانی ‌به ‌گونه‌ای ‌رفتار کند که ‌گویی ‌بی‌نیاز از قیمومت ‌و دارای‌ عقلی ‌استوار و اندیشه‌ای ‌آزاد است، قانون‌گریز... و دین‌گریز یا تقریباً ‌بی‌اعتنا به ‌قانون‌ و دین‌ به ‌شمار می‌آید؟
o ‌اسلام ‌هیچ‌کس‌ را وصی ‌زن ‌قرار نداده ‌است، جز پدرش ‌که ‌تا زمان‌ سن‌ رشد وصی‌ اوست، همان‌طور ‌که ‌وصی ‌برادر اوست ‌که ‌مرد است ‌و در این ‌مسئله ‌فرقی ‌میان ‌آن ‌دو نیست. پدر همچنین‌، حق ‌مشورتی ‌در ازدواج ‌اول ‌دخترش ‌دارد. با این‌ حال،‌ فکر نمی‌کنم‌ که ‌ما از ذهنیت ‌قرن ‌بیستمی ‌فاصله‌ای ‌گرفته‌ باشیم.
• و وصایت‌ برادران‌ و پسران ‌و حتی ‌پسرعموها و...؟
o ‌دین ‌چنین ‌چیزی ‌را سفارش ‌نکرده ‌است.
• و وصایت ‌همسر؟
o ‌اگر به متون ‌دینی‌ بازگردیم ‌و به ‌زبان ‌زمانه ‌سخن ‌بگوییم، ‌باید بگوییم‌ که ‌قرآن، ازدواج ‌دو مسلمان ‌را نهاد دموکراتیک‌ کوچکی ‌قرار داده ‌است ‌که ‌هر کدام ‌از آن‌‌دو در آن ‌می‌توانند حدود اختیارات‌ خویش ‌را بر مبنای‌ توافقی ‌پیشین ‌معین ‌کنند. اما برای ‌آنکه ‌دموکراسی ‌به ‌بن‌بست ‌کشیده ‌نشود، لازم‌است ‌این ‌جامعة ‌دموکراتیک‌ کوچک ‌رئیسی داشته ‌باشد.
• بالطبع‌ این ‌رئیس ‌هم ‌زوج ‌است‌ که ‌ریاست ‌او همیشگی ‌و مادام‌العمر است.
o ‌آیا جداً‌ شما این ‌ریاست ‌را آرزو می‌کنید؟
• پناه ‌بر خدا، من ‌برای مردی‌ که ‌تن ‌به ‌حکم ‌من ‌دهد، احترامی ‌قائل ‌نیستم.
o ‌حتی ‌زن ‌اروپایی ‌نیز ــ اگر حقیقتاً‌ زن‌ باشد ــ خواهان ‌حمایت ‌و پشتیبانی ‌مرد است. زن‌ اروپایی ‌و حتی ‌زن ‌امریکایی، ‌اکنون، ‌در حال ‌به ‌دست ‌آوردن ‌بخشی‌ از حقوق ‌و ضمانت‌هایی‌ است‌ که ‌اسلام، 1400 سال ‌پیش ‌به ‌زن‌ داده ‌است.
• استقلال ‌مادی و اختیار طلاق ‌و چیزهای‌ دیگر، امتیازاتی ‌است ‌که ‌اهمیت ‌آن‌ در ضمن ‌ازدواج‌ و به‌‌ویژه، ‌زمانی ‌که ‌ازدواج‌ به ‌شکست‌ کشیده ‌می‌شود، آشکار است. اما پیش‌ از ازدواج‌ و پس‌از آن ‌و در ضمن ‌ازدواج‌ در صورتی ‌که ‌موفق ‌باشد، زن ‌مسلمان ‌همچنان‌ در بند ‌رنجیر است. این ‌واقعیتی ‌است‌ که ‌نمی‌توان ‌از آن ‌گریخت. این، شب ‌تاریکی ‌است ‌که ‌باید از آن ‌بیرون‌ آییم، بی‌آنکه ‌نشان‌ کفر به ‌پیشانی‌مان ‌بچسبد.
o ‌این ‌شب ‌تاریکِ گمراهی ‌است‌ و نه ‌شب ‌اسلام. زمانی ‌زن ‌می‌تواند از این ‌تاریکی ‌بیرون‌ آید که ‌بپذیرد انسان ‌است‌ و نقش ‌زنانگی‌اش ‌را همیشه ‌و همه‌جا بازی ‌نکند. به ‌این ‌ترتیب‌ که ‌این‌ باور را به ‌مرد تحمیل کند که ‌در خارج ‌از خانه‌، او را شریک ‌خود در سازندگی‌ جهان‌ ببیند و نه تابلویی ‌هنری ‌که ‌نگریستن‌ به ‌آن، او را از سازندگی ‌این‌ جهان‌ بازدارد، و نه‌ تابلوی ‌فریبایی که ‌لذت‌ جستن‌ از آن ‌او را از پیش ‌بردن کار جهان ‌باز دارد.
• بنابراین،‌ تنها راه‌ آزادی‌ زن حذف ‌عنصر زنانگی ‌اوست؟
o ‌هرگز بلکه ‌آن را منحصر به ‌وقت‌ خاص ‌خود می‌کند و در اوقاتی ‌دیگر، صفات ‌انسانی‌اش ‌را بروز می‌دهد.
• آیا اگر زن‌ چنین چیزی ‌را بپذیرد، مرد هم ‌خواهد پذیرفت؟
o ‌اینکه ‌زن‌ به ‌چنین ‌چیزی‌ در ارتباط‌ با مردی‌ که ‌همسرش ‌نیست، گردن ‌نهد، اصلی ‌است ‌که ‌قرآن کریم‌ آن ‌را در سه ‌مورد خلاصه‌ کرده‌ است: آشکار نساختن ‌زینت؛ عدم ‌تحریک ‌گفتاری؛ عدم‌ تحریک ‌در راه ‌رفتن ‌و حرکت.
• اینکه ‌شما می‌گویید، مرحلة ‌پیشرفته‌ای ‌است‌ که ‌زن‌ مسلمان ‌پیش‌ از رسیدن ‌به ‌آن ‌باید پردة‌ حجاب ‌را بدرد. یعنی پیش‌ از آنکه ‌در کنار مرد قرار گیرد، به ‌لحاظ ذهنی‌ باید به ‌سطح ‌او برسد. پیامبر اسلامص گفت: «اُطْلُبُوا العِلْمِ ‌وَ لَوْ بِالصّینِ». زن ‌محجبه ‌چگونه ‌می‌تواند به ‌دانشگاه ‌بیروت‌ راه ‌یابد بی‌آنکه با مانع روبه‌رو شود و چگونه‌ انسان‌ می‌تواند در عصر برتری‌ علم، بدون دست‌یابی ‌به ‌الفبای این ‌علم، بر روی ‌پای‌ خود بایستد؟ 
o در حجاب ‌شرعی، چنان‌که ‌قرآن ‌کریم ‌بر آن‌ تصریح ‌کرده، سخت‌گیری ‌و زیاده‌روی ‌رخ‌ نداده ‌و چشم‌ها در نگاه ‌به ‌آن ‌با پرده‌ مواجه ‌نیست. قرآن ‌از زنان خواسته ‌است ‌تا مواضع ‌زینت‌ خود یعنی ‌مو و گردن ‌و سینه ‌را آشکار نکنند و آشکار کردن‌ صورت، اشکالی ‌ندارد.
• آیا همسر شما محجبه ‌است؟ 
o ‌حجاب ‌اسلامی ‌دارد. با این‌ حال‌ احساس ‌نمی‌کنم‌ در ادای ‌وظایفش ‌در جامعه و در برابر جامعه‌اش ‌کوتاهی کند. خواهری‌ دارم ‌که ‌در صور زندگی‌ می‌کند و قوی‌ترین ‌مؤ‌سسات ‌اجتماعی ‌را در جنوب ‌لبنان ‌مدیریت ‌می‌کند و محجبه ‌است. اما تکرار می‌کنم‌ که ‌حجاب ‌شرعی آسان‌تر از حجابی‌ است ‌که ‌ما بدان ‌عادت ‌کرده‌ایم.
• اما زنان‌ رزمنده ‌که ‌جهاد آنان‌ را ناگزیر کرده ‌است ‌در حالی‌ که ‌سر و صورت ‌و چه ‌بسا، مواضع زینتشان ‌آشکار است از خانه‌ خارج ‌شوند، باید متهم ‌به ‌کفر و خروج ‌از وقار اسلامی ‌شوند؟ امینه ‌دحبور که ‌در فرودگاه ‌زوریخ‌ کار می‌کند شلواری ‌می‌پوشد که ‌جاذبه‌‌های ‌بدنش ‌را آشکار می‌کند، آیا او با این ‌کار از دین ‌خارج‌ شده ‌است؟
o ‌من‌ به ‌مطلبی‌ که ‌شما درباره ‌امینه‌ دحبور نوشته‌اید باور داشته‌ و هنوز باور دارم ‌که ‌عفت ‌زن محدود به ‌حفظ ‌عفت ‌فردی‌اش ‌نمی‌شود. بنابراین،‌ سخت‌گیری‌ و دقتی‌ که ‌امروزه ‌برای‌ حفظ ‌این ‌عفت ‌اعمال ‌می‌شود نابه‌‌جاست. من ‌ذلت ‌زنان ‌لهستانی ‌را فراموش ‌نمی‌کنم که ‌آلمانی‌ها پس‌ از تصرف ‌سرزمینشان‌ آنان ‌را مانند گله‌های ‌گوسفند با کامیون ‌از این ‌بازداشتگاه ‌به ‌آن ‌با داشتگاه ‌منتقل‌ می‌کردند. من ‌دوست ‌دارم ‌قدرت‌ آن ‌را بیابم ‌تا همة زنان‌ ملت ‌خود را آموزش ‌نظامی‌ دهم‌ و بسیج کنم تا در کنار مردان‌ از تکرار مصیبت‌ در سرزمین ‌ما جلوگیری ‌کنند. من هر روز ‌زنان‌ کشورم ‌را به ‌این‌ کار تشویق‌ و در تمام‌ خطبه‌ها و سخنرانی‌هایم بر آن ‌تأکید می‌کنم.
• هنوز این ‌سخنان ‌در سطح‌ آرزوی ‌شفاهی ‌است، اما شما که ‌از مسئولانید، چه‌ کار کرده‌اید تا سخن‌ شما تحقق ‌بیابد؟
o ‌اولاً‌در سطح‌ آگاهی‌‌بخشی، هیچ ‌دری‌ را نکوبیده‌ رها نمی‌کنم. در زمینة‌ حقوقی ‌به ‌زودی ‌با کمیته‌ای‌ متخصص‌ در زمینة ‌قانون ‌احوال مدنی خاص همکاری ‌خواهم‌ کرد که می‌کوشد تا جایگاه‌ حقیقی ‌زن ‌را به ‌او بازگرداند و امکان ‌فعالیت ‌او را در سطح‌ ملی ‌و قومی ‌افزون‌ بر وظیفة‌ خاص ‌او فراهم کند. کانون ‌وکلا نیز برای‌ تدوین ‌قانونی ‌مستند به ‌متون ‌فقه ‌اسلامی ‌و اجتهادات‌ تلاش‌هایی کرده‌اند. ما در عرصة اندیشیدن راه‌حل ‌برای ‌بن‌بستی‌ که ‌مسلمانان زن‌ را بدان‌ کشانده‌اند، تنها نیستیم. الازهر نیز تلاشی ‌دایمی ‌در این‌ زمینه ‌دارد.
o پس با موانعی‌ که ‌در آینده‌ مسلمانانی سر راهتان قرار خواهند داد ‌که ‌به ‌این‌ وضع دل‌خوش ‌کرده‌اند و عرصه ‌برایشان ‌خالی ‌مانده‌ و دیری ‌است ‌اسلام ‌صحیح‌ را فراموش‌ کرده‌اند، چه‌ می‌کنید؟ 
o ‌اسلام‌ صحیح بزرگ‌ترین‌ یاور ما در برابر برخی‌ مسلمانان ‌است ‌و اوضاع سخت و حالت جهادی‌ که امت‌ ما در حال‌ گذران ‌آن‌ است، ما را به ‌آسانی ‌بر تحقق این‌ اندیشه‌ها یاری ‌خواهد کرد.
• آیا به راستی‌ شما معتقدید که ‌اگر اسلام‌ صحیح با همة‌ اصول‌ و جزئیاتش اجرا ‌شود، پاسخ‌گوی نیازهای زمانه و اوضاع جهادی خواهد بود؟
o ‌هوشیاری ‌اسلام‌ در تحول و تکامل‌ بیش ‌از آن ‌حدی ‌است‌ که ‌شما گمان‌ برده‌اید. در فقه ‌اسلامی ‌اصل خاصی ‌داریم‌ که ‌می‌گوید: «اَلضَّروراتُ ‌الَّتی تَبیحُ ‌المَحْظُورات». 
• سبحان‌الله، علم ‌نزد خداست. اما من ‌در این‌ حوزة ‌خاص ‌گمان ‌می‌کنم‌ که ‌برخی‌ مسلمانان ‌این ‌بازگشت ‌به ‌اصول‌ را نمی‌تابند و آن ‌را خروج ‌از دین‌ می‌شمارند و شما در آینده ‌با مخالفت ‌برخی کسانی ‌مواجه‌ خواهید شد که ‌شما را به ‌منصبی‌ رسانده‌اند، منصبی که ‌امکان ‌اصلاحگری ‌به ‌شما می‌دهد. به ‌زودی ‌روزی‌ خواهد رسید که ‌شما در برابر دو گزینه ‌قرار خواهید گرفت: اصول اسلام‌ و اوهام‌ مسلمانان.
o ‌من‌ می‌دانم‌ که ‌وظیفة ‌دشوار و راه‌ سختی ‌در پیش‌ رو داریم،‌ اما چاره‌ای ‌جز بازنگری ‌در شخصیت‌ زن‌ مسلمان ‌نداریم. به ‌هر حال، ‌هر رسالتی به قربانی نیاز دارد.
• و نیز نیازمند چالش‌ها؛ آیا شما برای مقابله با ‌این‌ چالش‌ها آماده‌اید؟
o ‌به ‌طور قطع ‌و با اطمینان ‌کامل ‌بله، و اگر ضرورت ‌مجبورم ‌سازد، از باب ‌عمل‌ به ‌رسالت الهی ‌که ‌امانتی‌ از سوی ‌خدا در دست ‌من‌ است، ‌وارد چالش ‌خواهم‌ شد. من در مقام رهبر یعنی کارشناس ‌دین، در آینده‌ چاره‌ای ‌جز برخورد با پاره‌ای ‌اوهام ‌مسلمانان ‌نخواهم ‌داشت، تا به ‌آنان ‌توضیح ‌دهم‌ و اسلام‌ صحیح ‌را اجرا کنم، زیرا من ‌بارها گفته‌ام ‌که ‌هیچ‌ دینی ‌به ‌اندازة ‌اسلام زن ‌را گرامی‌ نداشته ‌است. اما مایة ‌تأسف ‌است‌ که ‌این ‌تکریم ‌به ‌مرور زمان‌ فراموش ‌شده است. آیا شما می‌دانید برای ‌مثال‌ اسلام ‌زن ‌را مجبور به ‌کار در منزل‌ نکرده ‌است ‌و زن ‌داوطلبانه‌ آن‌ را انجام ‌می‌دهد و هیچ‌کس ‌نمی‌تواند زن ‌را مجبور به ‌کار در منزل ‌کند؟ مرد باید قدر این ‌خدمت ‌را بداند و به ‌او احترام‌ بگذارد. آنچه‌ می‌گویم‌ اجتهاد شخصی‌ من‌ نیست، ‌بلکه ‌از اول ‌اسلام این ‌حکم‌ شرع‌ بوده است.
• من ‌نه‌ مدافع زن ‌و نه ‌در پی‌ احقاق‌ حقوق ‌سیاسی‌ زن‌ هستم. من ‌خانه‌ام ‌را بهشت ‌خود می‌دانم، به ‌شرط‌آن‌که ‌خودم اختیار فکرم را داشته باشم. اما دوست ‌دارم بدانم ‌آیا اسلام‌ با حکومت‌کردن ‌زن ‌موافق ‌است؟
o ‌زن ‌را منع ‌نکرده است، اما این‌ کار را برای ‌زنان ‌ خوش‌ ندارد، زیرا زن ‌نقشی‌ بلندتر از حکومت‌کردن‌ دارد و آن‌ زادن ‌و پروردن ‌حاکم ‌است.

 






برچسب ها : امام موسی صدر  ,

      

خبرگزاری مهر – گروه سیاسی: به نظر می رسد در شرایط حساس فعلی برای پیگیری جدی وضعیت امام موسی صدر باید کمیته ای حقیقت یاب از سوی سازمان ملل که خود را پرچم دار دفاع از حقوق بشر می داند تشکیل شود تا بلکه ابعاد معماگونه این ماجرا پس از گذشت 3 دهه رمزگشایی شود.
به گزارش خبرنگار مهر، هم اکنون 12044 روز از ربودن امام موسی صدر در لیبی می گذرد اما هنوز گره های کور این ماجرا به شکل معماگونه ای ناگشوده مانده است.

امام موسی صدر به عنوان یکی از برجسته ترین روحانیون دینی و سیاسی شیعیان پس از عزیمت به لبنان، مجلس اعلای شیعیان این کشور را تأسیس کرد و زعامت شیعیان لبنان را برعهده گرفت. او در 9 شهریور 1357، طی سفری رسمی به لیبی به دعوت معمر قذافی، ناپدید شد.

دستگاههای قضایی دولتهای لبنان و ایتالیا و همچنین تحقیقات انجام شده از سوی واتیکان، ادعای رژیم لیبی مبنی بر خروج امام از آن کشور و ورود ایشان به رم را رسما تکذیب کردند. مجموعه اطلاعات آشکار و پنهانی که طی دو دهه پیش بدست آمدند، تماما دال بر آنند که امام موسی صدر هرگز خاک لیبی را ترک نگفته است.

با اینکه هم اکنون 12044 روز از ربودن امام موسی صدر در لیبی می گذرد اما امید به زنده بودن امام صدر 83 ساله می تواند روحی تازه را به کالبد آزادیخواهان جهان بدمد.
 

در این میان قرائن متعددی حکایت از آن دارند که امام موسی صدر همچنان در قید حیات بوده و چون برخی دیگر از علمای اسلامی، شرایط زندان حبس ابد را می گذراند. آخرین خبری که در 13 اردیبهشت 1380 توسط سایت “جبهه نجات ملی لیبی” بر روی شبکه جهانی اینترنت منعکس گردید، از این قرار بود که امام موسی صدر در اواخر سال 1376 توسط برخی زندانیان زندان ابوسلیم شهر طرابلس مشاهده شده و اندکی پیش از ماه رمضان گذشته به مکانی دیگر انتقال یافته است.

پس از آن اخبار ضد و نقیضی از در قید حیات بودن این رهبر آزاده جهان اسلام منتشر شد که هنوز صحت هیچ یک از آنها تائید نشده است اما آنچه که مسلم است این است که امید به زنده بودن امام صدر 83 ساله می تواند روحی تازه را به کالبد آزادیخواهان جهان و به خصوص اوضاع نابسامان لبنان بدمد.

البته نباید از نظر دور داشت که ممکن است زنده بودن او موجب برهم خوردن بسیاری از معادلات لبنان شود بطوریکه نقش گروه 14 مارس کمرنگ تر از شرایط فعلی شود و کشورها و گروه هایی هم که پشت این جریان هستند متضرر شوند.

از سویی دیگر با توجه به شعله ور شدن احساسات مردم ستمدیده مسلمان جهان عرب علیه دیکتاتورهای دیو صفت خود انقلاب مردم لیبی هم بعد از گذشت شش ماه منجر به سرنگونی رژیم دیکتاتور 42 ساله سرهنگ معمر قذافی شد.

این درحالیست که بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد روز گذشته با اعلام برگزاری نشست ویژه شورای امنیت درباره لیبی از گردانهای قذافی خواست به جنگ و درگیری پایان دهند.

همچنین خانواده امام موسی صدر در پی سقوط طرابلس توسط انقلابیون لیبی و متواری شدن “معمر قذافی” با صدور بیانیه ای نسبت به روشن شدن زوایای پنهان ربودن وی و اطلاع از مکان اقامتش ابراز امیدواری کردند.

شاید بتوان گفت که مسئله امام موسی صدر مسئله بین دولتهای منطقه نیست بلکه مسئله ای فرامنطقه ای است که بایستی هریک از کشورها بویژه کشورهای اسلامی نقش خود را در این رابطه ایفاء کنند.
 

در این رابطه گروه ها و تشکل های مختلف داخلی و خارجی از جمله حزب موتلفه اسلامی و حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای پیروزی مردم انقلابی لیبی را تبریک گفتند.

کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با ابراز امیدواری از زنده بودن امام موسی صدر هشدار داد: مسئولیت جان امام موسی صدر هم بر عهده حکومت فعلی و هم برعهده خارجی‌های حاضر در این کشور است.

شاید بتوان گفت که مسئله امام موسی صدر مسئله بین دولتهای منطقه نیست بلکه مسئله ای فرامنطقه ای است که بایستی هریک از کشورها بویژه کشورهای اسلامی نقش خود را در این رابطه ایفاء کنند.

البته در این میان جمهوری اسلامی ایران هم اقداماتی را درخصوص پیگیری وضعیت امام موسی صدر انجام داد به گونه ای که  پارلمان ایران در مجلس هفتم مبادرت به تشکیل کمیته ای ویژه برای پیگیری وضعیت این شخصیت برجسته جهان اسلام نمود که این روند همزمان دردولت وقت هم ادامه پیدا کرد اما آنگاه که لیبی تصمیم گرفت این ماجرا را درمعامله سیاسی با ایران هزینه کند، تهران نیز در مقابل پیگیری های خود را متوقف کرد.
در این راستا کمیته ویژه مجلس هفتم با توجه به اینکه این آدم ربایی را اقدامی علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران دانسته بود، تاکید داشت که باید قوانین ومقررات وطرح هایی متناسب با موضوع امنیت ملی درجهت پیگیری مسئله امام موسی صدر تدوین شود. این کمیته تاکید کرده بود که تهران باید ربودن امام موسی صدر را دردادگاه های بین المللی ومراجع قضایی جهانی، سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی، سازمان کنفرانس سران عرب و مجامع بین المللی دیگر پیگیری کند و کاهش سطح روابط با لیبی را در دستورکار قرار دهد.
به نظر می رسد که دستگاه دیپلماسی کشور بایستی در شرایط حساس فعلی وضعیت امام موسی صدر را بصورت جدی تر از گذشته در دستور کار قرار دهد و پیشنهادی را در قالب تشکیل کمیته حقیقت یاب به سازمان ملل متحد که خود را پرچم دار دفاع از حقوق بشر می داند ارائه دهد تا بلکه ابعاد مبهم این ماجرا پس از گذشت 3 دهه رمزگشایی شود.
——————————————————————–
گزارش از محمدابراهیم پاکزاد





برچسب ها : امام موسی صدر  ,

      
   1   2   3   4      >