حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالقاسم شجاعی از خطبای برجسته‌ی تهران و متولد 1312 در محله مولوی تهران است. وی سال‌هاست که از گردانندگان هیئت فاطمیون از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین هیئات تهران است. 
امام موسی صدر و ساختن حرم حضرت رقیه
حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالقاسم شجاعی در مصاحبه با گروه تاریخ شفاهی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر با اشاره به فعالیت‌های امام موسی صدر در لبنان، به بعد تربیتی آن اقدامات اشاره کرد و گفت: «جوان‌ها ضمن تراشکاری و کارهای هنری تربیت می‌شدند. دخترها را با عنوان بافندگی و کارهای دستی پرورش می‌دادند که همان شیعیانی که دیروز بدترین و ضعیف‌ترین کار اجتماعی رو در اختیار داشتند در یک مدت کوتاهی کارهای بسیار عالی خوش درآمد در اختیارشان بود.»

ایشان با ذکر حدیث امام باقر علیه السلام که فرموده‌اند «الکمال کل الکمال، التفقه فی‌الدین و صبر علی النائبة‌ و تقدیرالمعیشة» به مبنای عمق و دقیق امام موسی صدر در کارهایش اشاره کرد.

وی در ادامه به کمک مردم و تجار ایران به شیعیان لبنان اشاره کرد و گفت: «حتی مرحوم آیت‌الله آقای گلپایگانی مرجع بزرگوار به وسیلة فرزند ارجمندشان حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین آقای آقا جواد گلپایگانی بودجه می‌فرستادند برای آن مکتب و مدرسی که ایشان تشکیل دادند که ایشان را کمک کنند.»
حجت‌الاسلام والمسلمین شجاعی در بیان سابقه آشنایی خود با امام موسی صدر خاطراتی را از سفرش به سوریه و لبنان بیان کرد و گفت: «رفتیم برای زیارت حضرت زینب، ضمناً به دیدن آقا موسی هم رفتیم. تلفن کردم به آقا موسی که آقا ما آمدیم هتل فلان، ماشینش آمد و ما را از هتل بردند به کیفون. آنجا من منبر رفتم و حتی پایه و اساس قبر حضرت رقیه همان‌جا ریخته شد. آقا موسی گفت تا من زنده‌ام، مشغول شوید. یکی از کارخانه‌داران هم آنجا بود که پنج میلیون آن وقت پول داد و پایه و اساس مرقد در همان جلسه گذاشته شد.» 






برچسب ها : امام موسی صدر  ,