نورپرتال، 1391/6/31

امام موسی صدر اهل مفاهمه، گفتگو و تعامل بین مسلمانان و ادیان دیگر بود و جلوه رحمانی دین اسلام را به نمایش گذاشته بود.

امام موسی صدر را می‌توان یکی از نوادر معاصر به حساب آورد. منش و شخصیت وی هنوز مثل خورشید از پشت ابر می‌درخشد و درس‌آموز است. ای کاش حضورش را حس می‌کردیم و آنچه را امروز در کتاب‌ها می‌خوانیم به صورت عملی پیش چشم ما می‌نهاد. سید موسی، اکنون باید صدر جوامع اسلامی باشد تا با منش و شخصیت خود بسیاری از کاستی‌ها و نواقص را جبران کند، اما افسوس که ما جای خالی او را پر نکردیم و شد آنچه شد.

سلفی‌های تکفیری میدان را پر کردند و رهبرانشان چنان آتش خشونت برافروختند که دامن تمام مسلمانان را فرا گرفته است. دین رحمانی اسلام را چنان خشن جلوه داده‌اند که تعاملات مسلمانان بین خودشان و دیگر ادیان به شدت متزلزل شده است. اگر روزی امام موسی صدر در کلیساهای لبنان و دیگر کشورهای اسلامی سخنرانی می‌کرد و پیروان مسیحیت او را در بر می‌گرفتند امروز همه تلاش‌های او بر باد رفته است. تعامل، تفاهم و گفتگوی بین ادیان ابراهیمی از بین رفته و زبان یکدیگر را به سختی می‌فهمند. ولی امام موسی صدر اینگونه نبود، اهل مفاهمه، گفتگو و تعامل بین مسلمانان و ادیان دیگر بود.

تعصب کورکورانه در غرب متمدن چنان چشمان برخی را کور کرده که در قالب آزادی بیان، این همه اهانت به اسلام و ساحت مقدس‌ترین شخصیت اسلام یعنی رسول خدا (ص) و مقدس‌ترین کتاب مسلمانان، قرآن کریم می‌شود. اگر کسی مثل امام موسی صدر در بین ما بود، اکنون شاهد این گونه موارد نبودیم و خود مسیحیان آن را پس می‌زدند.

این نمونه را بخوانید:

رئیس جمهور سیرالئون از امام پرسید: آیا با مسلمانان این کشور دیدار کرده‌اید؟

امام گفت: هدف من از این سفر آن است که همه با مسلمانان و هم با مسیحیان ارتباط برقرا رکنم. زیرا که همه آنان به خدای یگانه ایمان دارند. رسالت من در مقام کسی که مردم را به آفریدگار یگانه فرا می‌خواند چنین اقتضا می‌کند. از من دعوت شده است که فردا هم نماز جمعه را در مسجد جامع به جا آورم.

رئیس جمهور مسیحی سیرالئون گفت: فردا من هم به مسجد می‌آیم.

روز بعد، زمانی که در مسجد بودیم، ناگهان جناب رئیس جمهور وارد شد و با نمازگزاران نماز خواند و پس از امام در سخنانی چنین گفت: بسیار خوشحالیم که این سید بزرگوار از شرق به سوی ما آمده تا ما را از علم و ارشاد خود بهره‌مند کند.

من از ایشان می‌خواهم که همه ساله، به ویژه در ماه رمضان به کشور ما سفر کند و آموزه‌های اسلام را برای ما بازگوید.

هواپیمای من در هر کجای جهان که باشد در اختیار ایشان خواهد بود. کافی است یک تماس تلفنی برقرار کنند. (بخشی از متن کتاب سیره و سرگذشت امام موسی صدر)

خوشبختانه مؤسسه فرهنگی ـ تحقیقاتی امام موسی صدر و چندین سایت در زمینه شناخت شخصیت امام موسی صدر کار می‌کنند. مؤسسه فرهنگی ـ تحقیقاتی امام موسی صدر آثار بسیار خوبی در این زمینه چاپ و منتشر کرده است که ذیلا چند کتاب این موسسه لیست می‌شود.

1.سیره و سرگذشت امام موسی صدر، جلد اول ـ از آغاز تا 1974
2.سیره و سرگذشت امام موسی صدر، جلد اول ـ از 1975 تا به امروز
3.پرتوهایی از اندیشه امام موسی صدر
4.حدیث سحرگاهان، گفتارهای تفسیری امام موسی صدر
5.رهیافت‌های اقتصادی اسلام
6.برای زندگی، گفتارهای تفسیر
امام موسی صدر، اوج اندیشه رحمانی اسلام 






برچسب ها : امام موسی صدر  , اسلام قرآنی آن گونه که سید موسی صدر می فهمد  ,