روزنامه دیلی استار August 14, 2012 ، 1391/5/25

نویسنده: یانا الحسان

یک منبع لبنانی نزدیک به هیئت تحقیق درباره پرونده امام موسی صدر به دیلی استار گفت: مقامات لیبی باید سرعت تحقیقاتشان درباره پرونده امام موسی صدر، روحانی شیعه که در سفر به لیبی در سال 1978ربوده شد، افزایش دهند و از نزدیکان قذافی بازجویی کنند.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت که با توجه به اینکه طرف لیبیایی سوء نیتی نسبت به لبنان ندارد، تاخیردر این تحقیقات، به احتمال زیاد به سبب هرج و مرج پس از سقوط قذافی در لیبی است.

وی افزود: برخی ازمسئولان که روابط واقعاً نزدیکی با قذافی داشته‌اند در زندان‌های لیبی به سر میبرند و باید در مورد پرونده امام موسی صدر از آنان پرسش شود. ما نمی توانیم تنهابگوییم که او مرده است و بس.

این منبع گفت: ممکن است امام صدر حافظه خود را از دست داده باشد و یا او را در یکی از قبایل لیبی به زندان فرستاده باشند.

سرنوشت این روحانی شیعه و دو همراه وی، شیخ محمد یعقوب و روزنامه‌نگار عباس بدرالدین از زمان سفر به لیبی که به دعوت رسمی قذافی در 31 اوت 1978 انجام گرفت، نامعلوم است. هدف از سفر آن‌ها مذاکره برای پایان دادن به جنگ داخلی لبنان بود، جنگی که تاسال 1990 ادامه داشت.

قذافی دخالت در ربودن صدر را تکذیب کرده و گفته است: او لیبی را به مقصد ایتالیا ترک کرده است. اما دولت ایتالیا همواره این موضوع را رد کرده که او وارد ایتالیا شده باشد.

با توجه به دهه‌ها کشمکش بین لبنان و لیبی بر سر ناپدید شدن صدر، تحقیق و تفحص در خصوص این پرونده به صورت جدی در دهم ژانویه 2010، زمانی آغاز شد که این پرونده به شورای قضایی لبنان ارجاع شد،اما حتی پس از آن، طرف لبنان تا زمانی که رژیم قذافی ساقط شد، دیداری از لیبی نداشت.

طبق گفته این منبع، سقوطرژیم سابق در اکتبر 2011، فاز جدیدی را در مدیریت پرونده صدر باز کرد و امیدواری‌هایی را برای حل و فصل موضوع به وجود آورد. کمیته‌ای لبنانی وظیفه پیگیری این مسئله رادر اولین سفر خود به لیبی در 23 اکتبر 2011 آغاز کرد و با برخی مقامات لیبی دیدارکرد.

مقامات لیبی ابراز تمایل خود را برای همکاری با لبنان در آنچه آن‌ها آن را «یک پرونده ملی لیبی» نامیدند،اعلام کردند و کابینه لبنان یک هماهنگ کننده قضایی را به منظور سازمان‌دهی مراحل مورد نیاز با طرف لیبیایی مشخص کرد.

در اواسط ژانویه 2012، صدرالدین صدر،فرزند موسی صدر، اولین سفر خود را به لیبی به همراه کمیته لبنانی مسئول پیگیری موضوع به سرپرستی وزیر امور خارجه عدنان منصور انجام داد.

این منبع گفت: کارها به‌خوبی انجام می‌شد و در پایان ماه ژانویه، دو قاضی لیبیایی در بازدید از لبنان به ملاقات با خانواده امام و همراهان گم‌شده وی رفتند.

وی افزود: نقطه عطف این موضوع در ماه آوریل بود؛ زمانی که رئیس شورای انتقالی لیبی، مصطفی عبد الجلیل، گفتکه مقامات لیبی اطلاعات قریب به یقینی دارند که باقی‌مانده بدن صدر در گوری جمعی پس از آزادی پایتخت لیبی از دست نیروهای وفادار به قذافی کشف شده است.

وی گفت: عبدالجلیل درمصاحبه با کانال تلویزیونی العربیه دبی، گفت که مقامات لیبی یک نمونه از دی ان ای جسدی را که تصور می‌شود متعلق به امام موسی صدر باشد به لبنان فرستاده‌اند. بعدها،این کمیته وظیفه پیگیری در مورد صدور بیانیه‌ای در این باره را بر عهده گرفت که تعلق این جسد به امام موسی صدر را رد می‌کرد.

طبق گفته این منبع، طرف لیبیایی یک محل بی‌طرف را برای تست انتخاب کردو نتایج آزمایش ثابت کردکه بدن متعلق به صدر نیست. و استخوان ران بدن نشان داد که مردی که بدنش کشف شده درحدود 1.80 متر قد دارد، در حالی که قد امام تقریبا 2 متر بوده است.






برچسب ها : امام موسی صدر  ,