موسسه امام صدر، 1391/5/17

جلسه اول از دوره آزمایشی سیر مطالعاتی آثار و اندیشه‌های امام موسی صدر عصر روز دوشنبه، شانزدهم مرداد 1391 در مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، محتوای دوره سیر مطالعاتی آثار و اندیشه‌ای امام موسی صدر بر اساس سه کتاب «حدیث سحرگاهان»، «ادیان در خدمت انسان» و «نای و نی» تنظیم شده است.

این دوره باحضور دکتر عادل پیغامی در یازده جلسه در تابستان و پاییز 1391 برگزار خواهد شد که در آن جمعی از پژوهشگران و علاقه‌مندان به آثار و اندیشه‌های امام موسی صدر شرکت می‌کنند.

در ابتدای این جلسه، پس از پخش فایل صوتی یکی از سخنرانی‌های امام موسی صدر که به‌تازگی در اختیار مؤسسه قرار گرفته است، خانم حورا صدر، فرزند امام موسی صدر، خواهر امام موسی صدر و دکتر عادل پیغامی استاد دانشگاه، سخنانی را بیان کردند و دکتر پیغامی روش و سیر این سلسله جلسات را بیان کرد.

** حورا صدر: جوانان امروز نیازمند ادبیات امام موسی صدر هستند **

مدیر مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر در سخنانی که در این جلسه ایراد کرد، با اشاره به بخش‌هایی از دعای افتتاح که امام موسی صدر آن را در سخنرانی‌اش در کلیسای کبوشیین لبنان خوانده است، گفت: امام موسی صدر اندیشه‌های اصیل خودش را همه جا و نزد همگان چه مسیحی چه شیعه و چه سنی بیان م‌کرد بدون این‌که بخواهد برای خوشامد دیگران آن را تغییر دهد.

به باور حورا صدر، فرزند امام موسی صدر، این روش امام موسی صدر خصوصاً در دنیای امروز با تمام تناقض‌هایی که دارد بسیار راهگشاست.

وی افزود: امام موسی صدر با تحصیلات حوزوی‌ای که داشتند خود وارد عرصه جامعه شدند و سعی کردند تا مسائل جامعه را بشناسند و به راه‌حل‌های آن برسند.

صدر گفت: ما از امام موسی صدر می‌آموزیم که با چه ادبیاتی اعتقادات خود را ارائه کنیم و در عین حال همه جا بتوانیم حرف بزنیم بدون این‌که از اعتقادات خود دست بکشیم و جوانان امروز ما نیازمند چنین ادبیادتی هستند.

وی در پایان با دعا برای دیدار امام موسی صدر، ابراز امیدواری کرد که این رمضان، آخرین رمضانی باشد که در فراق امام موسی صدر به سر می‌بریم.

**ربابه صدر: امام موسی صدر مظلوم است**

ربابه صدر، مدیر مؤسسات امام موسی صدر در لبنان، در این جلسه گفت: کاری که قرار است امروز دراینجا آغاز شود کار بسیار زیبایی است که امیدوارم چنین حرکتی بتواند از مظلومیت امام موسی صدر بکاهد.

وی گفت: امام موسی صدر پیشرفته‌تر از جامعه آن زمان حرف می‌زد و همین باعث می‌شد که دیگران بر او بتازند و اتهاماتی مانند ارتباط با امریکا و اسرائیل به او بزنند.

خواهر امام موسی صدر افزود: بسیار زمان می‌برد تا بتوانیم بگوییم که در مقابله با فعالیت‌های امام موسی صدر چه کردند و چه بلاهایی بر سر ایشان درآوردند.

**دکتر پیغامی: کم‌توجهی به سرمایه‌های فکری و معنوی**

در این جلسه دکتر عادل پیغامی استاد دانشگاه به تشریح چگونگی سیر مطالعاتی و برگزاری این دوره پرداخت و به پیشینه‌ شکل‌گیری این ایده اشاره کرد.

وی گفت: از سال 1372 ایده سیر مطالعاتی را با همراهی دوستان در افکندیم و خط سیری جدی و روشی جدی را برای آن مطرح کردیم. زیرا احساس می‌کردیم که به سرمایه‌های فکری و معنوی کشورمان کم‌توجهی می‌شود.

پیغامی افزود: هدف از این طرح، تمرکز روی اندیشه‌ها و متفکرانی است که خود سیر مطالعاتی و نظام فکر منظمی داشته‌اند؛ زیرا با این کار، انسان خود به نظم و انسجام فکری خواهد رسید.

وی گفت: پس از انتشار کتاب «رهیافت‌های اقتصادی اسلام» امام موسی صدر با مؤسسه آشنا شدم و پیشنهاد سیر مطالعاتی امام موسی صدر را مطرح کردم و با کمال شگفتی دریافتم که موضوعاتی که برای این طرح می‌توان بررسی کرد بسیار بیشتر از آن چیزی است که فکر می‌کردم.

در ادامه، دکتر پیغامی درباره روش برگزاری این جلسات سخن گفت و به سؤالات شرکت‌کنندگان در این دوره پاسخ گفت.






برچسب ها : امام موسی صدر  ,