موسسه امام صدر، 1391/4/6

کمیته رسمی پیگیری قضیه ربودن امام موسی صدر و دو همراهش بیانیه‌ای صادر کرد.

این بیانیه در واکنش به سخنانی که از رئیس مجلس انتقالی لیبی جناب مصطفی عبدالجلیل نقل شده است و مطالبی که در رسانه‌ها مطرح است، صادر شد.

در این بیانیه آمده است:

1. این کمیته که کارش را با دقت بسیار و در تمام سطوح پی می‌گیرد، علی‌رغم اعتقاد به زنده بودن امام موسی صدر و دو همراهش، به درخواست مقامات لیبی پاسخ گفت و در عملیات نبش قبری جمعی حاضر شد و بخشی از پیکری را که گروه تحقیق لیبی معتقد بود شاید مربوط به امام باشد، تحویل گرفت.

همچنین وسایل و لباس‌هایی را که گفته می‌شد ممکن است متعلق به امام صدر باشد تحویل گرفت و درباره آن با همکاری خانواده تحقیقاتش را به پایان برد. نتیجه منفی بود؛ به این معنا که مشخص شد آن وسایل و لباس‌ها متعلق به امام موسی صدر نیست. بلافاصله نتایج به طور شفاهی به مسئولان لیبی اعلام و مقرر شد که گزارش رسمی در نخستین دیدار در لیبی در اختیار آنان قرار گیرد.

و اما درباره‌ی نمونه‌های بدن، طرف لیبیایی آن نمونه‌ها را برای انجام دادن تحقیقات مناسب به کشوری اروپایی فرستاد که خود انتخاب کرده بود و طرف لبنانی نیز فوراً با آن موافقت کرد. همچنین دو عضو تحقیق روادید ورود به این کشور اروپایی را دریافت کردند و به طرف لیبیایی با تلفن و با فاکس و با وسایل مختلف اعلام کردند که این دو عضو آمادگی حضور و همکاری کامل در این کشور را دارند؛ با علم به اینکه تحقیقات اولیه بر روی سن و قد آن پیکر نشان داده بود که آن پیکر متعلق به امام موسی صدر نیست.

2. به همین علت است که این کمیته از آن‌چه بر زبان عبدالجلیل جاری شد، شگفت زده شد. که نشان می‌داد برآمده از اطلاعات مغلوطی است که منشأ آن برخی از افراد پیگیر این مسئله در لیبی هستند. حقیقت این است که طرف لبنانی هیچ‌گاه نمونه‌ای از هیچ پیکری را دریافت نکرده است. و رئیس کمیته و وزیر امور خارجه لبنان دکتر عدنان منصور اخیراً بیش از یک بار، به وزیر امور خارجه لیبی عاشور بن خیال نامه نوشته است و آمادگی طرف لبنانی را برای برداشتن گام‌های مناسب اعلام کرده است، اما مع‌الاسف هیچ پاسخی به این نامه‌ها داده نشد.

3. از طرف لیبیایی می‌خواهیم که در سخنانش دقت کند و کارهایش را سازمان‌دهی و عملی کند که این مسئله با پاسخ‌های فوری و اقدامات قانونی مناسب و تکیه بر وسایل مناسبی همراه باشد که هماهنگ با شأن قضیه‌ای بزرگ همانند قضیه امام موسی صدر باشد.

4. برای نخستین بار نیست که در رسانه‌های جمعی این موضوع را مطرح کرده‌اند و این بر خلاف همه توافقات دو طرف است و ما بر این مسلمات زیر تأکید می‌کنیم:
اول- کار اصلی کمیته و هدف آن، آزادی امام موسی صدر و دو همراهش از محلی ناشناخته است که در آن نگهداری می‌شوند و این موضع در اولین دیدار کمیته در طرابلس، در اکتبر 2011 اعلام شد.

دوم- کمیته و خانواده امام، آمادگی کامل دارند تا هر گامی را برای روشن شدن حقیقت بردارند و تاکنون نیز چنین بوده است و این مسئله را مستندات رسمی ثابت می‌کند.

سوم- از طرف لیبیایی می‌خواهیم که به تحقیقات سرعت دهد و بازجویی بازداشت شدگان نظام سابق را با حضور نمایندة دستگاه قضایی لبنان انجام دهد و در رأس آنان سیف‌ الاسلام قذافی، که هیچ توجیهی برای تأخیر در بازجویی از او نمی‌توان یافت و این تأخیرها سؤالات بسیاری را به وجود آورده است.
با علم به این که طرف لبنانی به محققان لیبیایی اطلاعات مهمی از اشخاصی داده است که احتمال می‌دهد شریک در ربودن امام و یا مطلع باشند، مع‌الاسف تاکنون از اطلاعات آنها بهرة مناسب و کاملی گرفته نشده است.

چهارم- طرف لیبیایی علی‌رغم وعده‌های فراوان هنوز به طرف لبنانی اطلاعات اندک درخواستی از هویت اشخاصی معین را نداده است، افرادی که اکثرشان به خارج از لیبی فرار کرده‌اند، و طرف لیبیایی در عین حال همکاری لبنان را در پیگرد قانونی این افراد خواستار است.

پنجم- یادآوری می‌کنیم که مهم‌ترین قاعده در تحقیقات حفظ سری بودن آن است که هم اکنون رعایت نشده است، تا چه رسد به این‌که خبری منتشر شود که غلط باشد و از صحت و درستی و دقت به دور.

به طور خلاصه ما خواستار آنیم که به آنچه در گذشته بود و بارها از مسئولان لیبی و در رأس آنان جناب آقای مصطفی عبدالجلیل شنیده‌ایم، بازگردیم و آن اینکه قضیه امام موسی صدر و دو همراهش شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین- که تاکنون به خبری درباره آن دو نیز نرسیده‌ایم- قضیه‌ای ملی برای لیبی است و برای این کشور اولویت تمام را دارد. از برادران لیبیایی خواستار آنیم که به این روحیه بازگردند همچنان که در آغاز چنین بود.






برچسب ها : امام موسی صدر  ,