خبرگزاری مهر – گروه سیاسی: به نظر می رسد در شرایط حساس فعلی برای پیگیری جدی وضعیت امام موسی صدر باید کمیته ای حقیقت یاب از سوی سازمان ملل که خود را پرچم دار دفاع از حقوق بشر می داند تشکیل شود تا بلکه ابعاد معماگونه این ماجرا پس از گذشت 3 دهه رمزگشایی شود.
به گزارش خبرنگار مهر، هم اکنون 12044 روز از ربودن امام موسی صدر در لیبی می گذرد اما هنوز گره های کور این ماجرا به شکل معماگونه ای ناگشوده مانده است.

امام موسی صدر به عنوان یکی از برجسته ترین روحانیون دینی و سیاسی شیعیان پس از عزیمت به لبنان، مجلس اعلای شیعیان این کشور را تأسیس کرد و زعامت شیعیان لبنان را برعهده گرفت. او در 9 شهریور 1357، طی سفری رسمی به لیبی به دعوت معمر قذافی، ناپدید شد.

دستگاههای قضایی دولتهای لبنان و ایتالیا و همچنین تحقیقات انجام شده از سوی واتیکان، ادعای رژیم لیبی مبنی بر خروج امام از آن کشور و ورود ایشان به رم را رسما تکذیب کردند. مجموعه اطلاعات آشکار و پنهانی که طی دو دهه پیش بدست آمدند، تماما دال بر آنند که امام موسی صدر هرگز خاک لیبی را ترک نگفته است.

با اینکه هم اکنون 12044 روز از ربودن امام موسی صدر در لیبی می گذرد اما امید به زنده بودن امام صدر 83 ساله می تواند روحی تازه را به کالبد آزادیخواهان جهان بدمد.
 

در این میان قرائن متعددی حکایت از آن دارند که امام موسی صدر همچنان در قید حیات بوده و چون برخی دیگر از علمای اسلامی، شرایط زندان حبس ابد را می گذراند. آخرین خبری که در 13 اردیبهشت 1380 توسط سایت “جبهه نجات ملی لیبی” بر روی شبکه جهانی اینترنت منعکس گردید، از این قرار بود که امام موسی صدر در اواخر سال 1376 توسط برخی زندانیان زندان ابوسلیم شهر طرابلس مشاهده شده و اندکی پیش از ماه رمضان گذشته به مکانی دیگر انتقال یافته است.

پس از آن اخبار ضد و نقیضی از در قید حیات بودن این رهبر آزاده جهان اسلام منتشر شد که هنوز صحت هیچ یک از آنها تائید نشده است اما آنچه که مسلم است این است که امید به زنده بودن امام صدر 83 ساله می تواند روحی تازه را به کالبد آزادیخواهان جهان و به خصوص اوضاع نابسامان لبنان بدمد.

البته نباید از نظر دور داشت که ممکن است زنده بودن او موجب برهم خوردن بسیاری از معادلات لبنان شود بطوریکه نقش گروه 14 مارس کمرنگ تر از شرایط فعلی شود و کشورها و گروه هایی هم که پشت این جریان هستند متضرر شوند.

از سویی دیگر با توجه به شعله ور شدن احساسات مردم ستمدیده مسلمان جهان عرب علیه دیکتاتورهای دیو صفت خود انقلاب مردم لیبی هم بعد از گذشت شش ماه منجر به سرنگونی رژیم دیکتاتور 42 ساله سرهنگ معمر قذافی شد.

این درحالیست که بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد روز گذشته با اعلام برگزاری نشست ویژه شورای امنیت درباره لیبی از گردانهای قذافی خواست به جنگ و درگیری پایان دهند.

همچنین خانواده امام موسی صدر در پی سقوط طرابلس توسط انقلابیون لیبی و متواری شدن “معمر قذافی” با صدور بیانیه ای نسبت به روشن شدن زوایای پنهان ربودن وی و اطلاع از مکان اقامتش ابراز امیدواری کردند.

شاید بتوان گفت که مسئله امام موسی صدر مسئله بین دولتهای منطقه نیست بلکه مسئله ای فرامنطقه ای است که بایستی هریک از کشورها بویژه کشورهای اسلامی نقش خود را در این رابطه ایفاء کنند.
 

در این رابطه گروه ها و تشکل های مختلف داخلی و خارجی از جمله حزب موتلفه اسلامی و حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای پیروزی مردم انقلابی لیبی را تبریک گفتند.

کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با ابراز امیدواری از زنده بودن امام موسی صدر هشدار داد: مسئولیت جان امام موسی صدر هم بر عهده حکومت فعلی و هم برعهده خارجی‌های حاضر در این کشور است.

شاید بتوان گفت که مسئله امام موسی صدر مسئله بین دولتهای منطقه نیست بلکه مسئله ای فرامنطقه ای است که بایستی هریک از کشورها بویژه کشورهای اسلامی نقش خود را در این رابطه ایفاء کنند.

البته در این میان جمهوری اسلامی ایران هم اقداماتی را درخصوص پیگیری وضعیت امام موسی صدر انجام داد به گونه ای که  پارلمان ایران در مجلس هفتم مبادرت به تشکیل کمیته ای ویژه برای پیگیری وضعیت این شخصیت برجسته جهان اسلام نمود که این روند همزمان دردولت وقت هم ادامه پیدا کرد اما آنگاه که لیبی تصمیم گرفت این ماجرا را درمعامله سیاسی با ایران هزینه کند، تهران نیز در مقابل پیگیری های خود را متوقف کرد.
در این راستا کمیته ویژه مجلس هفتم با توجه به اینکه این آدم ربایی را اقدامی علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران دانسته بود، تاکید داشت که باید قوانین ومقررات وطرح هایی متناسب با موضوع امنیت ملی درجهت پیگیری مسئله امام موسی صدر تدوین شود. این کمیته تاکید کرده بود که تهران باید ربودن امام موسی صدر را دردادگاه های بین المللی ومراجع قضایی جهانی، سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی، سازمان کنفرانس سران عرب و مجامع بین المللی دیگر پیگیری کند و کاهش سطح روابط با لیبی را در دستورکار قرار دهد.
به نظر می رسد که دستگاه دیپلماسی کشور بایستی در شرایط حساس فعلی وضعیت امام موسی صدر را بصورت جدی تر از گذشته در دستور کار قرار دهد و پیشنهادی را در قالب تشکیل کمیته حقیقت یاب به سازمان ملل متحد که خود را پرچم دار دفاع از حقوق بشر می داند ارائه دهد تا بلکه ابعاد مبهم این ماجرا پس از گذشت 3 دهه رمزگشایی شود.
——————————————————————–
گزارش از محمدابراهیم پاکزاد





برچسب ها : امام موسی صدر  ,