هادی مولوی نیا

33 سال پیش امام موسی صدر رهبر [ایرانی] شیعیان لبنان و یکی از همراهانش از ایتالیا وارد لیبی شدند، اما این روحانی پرآوازه ناپدید شد و معمر قذافی با وجود ده ها سند و مدرک و فرود هواپیمای حامل امام موسی صدر و …، از قبول این مسئولیت سرباز زد.

اکنون قذافی با سقوط طرابلس پایان دوران بیش از 40 سال قدرتمداری را آغاز کرده و تقریبا تمامی مجموعه عوامل اطلاعاتی این کشور از جمله ‘موسی کوسا’ امنیتی ترین مرد تاریخ لیبی و ‘عبداله السنوسی’ آخرین رییس سرویس اطلاعاتی این کشور و از نزدیکان قذافی از طرابلس فرار کرده است که قابل دسترسی هستند و می توانند پرونده ناگشوده ربودن امام موسی صدر را در لبنان، ایتالیا و حتی لیبی بگشایند.
شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد، امام موسی صدر همراه هیات لیبیایی آخرین بار در روز 31 آگوست 1978 در شهر بنغازی (شمال شرقی لیبی) در حال عزیمت به طرابلس برای ملاقات با معمر قذافی بوده است.
مهمترین مدرک، اظهار نظر وزیر خارجه اسبق لیبی است که از نقش مستقیم قذافی در ربودن امام موسی صدر پرده برداشته است.
عبدالرحمن شلقم که به عنوان نماینده سابق لیبی در سازمان ملل متحد به انقلابیون پیوسته است، چندی پیش در گفت وگو با روزنامه فرامنطقه ای ‘الحیات’ چاپ لندن گفت: زمانی که امام صدر به لیبی سفر کرد، حاج یونس بلقاسم مدیر اطلاعات لیبی بود.
شلقم افزود: براساس گزارش ها، امام موسی صدر در آخرین دیدار با قذافی به او گفته بود، تو از اسلام چیزی نمی فهمی که موجب خشم وی شد.
وزیر خارجه اسبق لیبی اظهار داشت: گزارش شده که قذافی بلافاصله پس از این واقعه و پایان ملاقات، دستور ویژه ای علیه امام موسی صدر صادر کرده است.
وی با تایید این موضوع که توهین کنندگان به قذافی و خانواده اش در فهرست مقتولان قرار می گرفتند گفت: حاکم لیبی حتی چنین کاری را با سرهنگ حسن اشکال، پسر عمویش نیز انجام داد.
یک پزشک پاکستانی نیز در همان سال های نخست ناپدید شدن امام موسی صدر در گفت وگو با مجله الحوادث تاکید کرده بود که شخصی را در لیبی معالجه کرده که شبیه امام موسی صدر بوده است.
گزارش هایی درباره مشاهده این روحانی توسط برخی از کارگران لیبیایی در زندانی در منطقه الکفره (جنوب شرقی لیبی) نیز انتشار یافت که دولت قذافی را به تنگنا انداخت.
اما معمر قذافی در ادامه مخالفت خود با وجود پیگیری های ایران ولبنان و علاقه مندان امام موسی صدر، حتی مانع انجام تحقیقات اولیه شد، بگونه ای که این پرونده سر به مهر اکنون منتظر روشن شدن ابعاد آن است.

نقل از ایرنا

 






برچسب ها : امام موسی صدر  ,