دوازدهمین نشست ماهانه اندیشه و عمل امام موسی صدر با عنوان «مقاومت به روایت شاهد عینی»، با حضور لؤی شرف­ الدین، خواهرزاده امام موسی صدر، دوشنبه، 13 مرداد، در مؤسسه امام موسی صدر
برگزار شد.

مهدی فرخیان: مقاومت میراث علمی و عملی کارنامه امام موسی صدر است
در ابتدای این نشست مهدی فرخیان، عضو واحد پژوهشی مؤسسه، در صحبت کوتاهی از نقش امام موسی صدر در تأسیس مقاومت لبنان گفت.

فرخیان در تبیین موضوع نشست گفت: مصادف شدن این نشست با حوادث این روزها در غزه به خوبی نشان می دهد که مقاومت، مقابله با چه رژیمی است. مقاومت یکی از مباحث مهم کارنامه علمی و عملی امام موسی صدر است. اگر روال طبیعی در منطقه حاکم بود و اسرائیلی وجود نداشت، امام صدر درمورد مقاومت تا این اندازه صحبت نمی کرد. اما چنین رژیمی بوده و از دهه 70 حملاتی را شروع کرده و این موضوع به دغدغه امام موسی صدر تبدیل می شود. امام موسی صدر به حق امام مقاومت است. چون آن زمان رژیم ایران مقابله ای با اسرائیل نداشت و برعکس، همراه آن بود. بنابراین، امام  موسی صدر به صورت تمام قد تلاش کرد تا شیعیان لبنان را برای مقابله با اسرائیل آماده کند. 

وی ادامه داد: برخی تصاویر مقاومت تعجب برانگیز است که برخی از اعضای أمل حتی کفش مناسب به پا ندارند و مقابل اسرائیل تا بن دندان مسلح ایستاده اند. اینکه مقاومت به چه امکاناتی آغاز شد و چمران و مؤسسه فنی جبل عامل چه تأثیری داشتند همچنان تبیین نشده است. 

فرخیان در توضیح جایگاه مقاومت در اندیشه امام موسی صدر گفت: امام برای جامعه از دو مضاف الیه استفاده می کند: یکی جامعه صالح و یکی جامعه مقاوم. توجه امام به جامعه مقاوم هم صرفا بعد نظامی نیست و ابعاد دیگر را هم شامل می شود. این بخش از اندیشه و عمل امام صدر جای پژوهش دارد و امیدواریم در آینده بیشتر به این مسائل پرداخته شود. اعتقاد دارد تا کسی به لبنان نرفته باشد، ابعاد مقاومت را درک نمی کند.